5. Moduł: Choroby układu pokarmowego i narządów zewnątrzwydalniczych
1600-LekM4CUP-J
Gastroenterologia zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób przewodu pokarmowego i układu trawiennego. Kurs wyjaśnia podstawowe jednostki i zespoły chorobowe w gastroenterologii, w tym choroby przełyku, żołądka, jelit, trzustki, dróg żółciowych, wątroby oraz zaburzenia odżywiania; pomaga zrozumieć przyczyny i objawy chorób, zasady diagnozy i leczenia stanów związanych z zaburzeniami gastroenterologicznymi - krwawienia z przewodu pokarmowego, żylaki przełyku, nieswoiste choroby zapalne jelit. Podczas tego kursu studenci mogą obserwować endoskopię (gastroskopię i kolonoskopię), ultrasonografię, manometrię i pH-metrię.
W cyklu 2022/23:
Szczegółowo omówiono w sylabusach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w seminariach 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godziny
- konsultacje: 0,5 h
- uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym: 3h
45,5 godziny, co odpowiada 1,82punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w seminariach: 12 h
- udział w ćwiczeniach: 20 h
- konsultacje: 0,5 h
- przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 10,5 h
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe: 14h + 3h= 17h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 70 godzin, co odpowiada
2,8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie gastroenterologii: 8 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii): 6 h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 10 h
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 12 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36 godzin, co odpowiada
1,44 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe: 14h + 3h= 17h
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27,5 h, co odpowiada 1,1 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 12 h,
- udział w ćwiczeniach: 20 h
Łącznie 32 h, co odpowiada 1,28 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Absolwent zna i rozumie:
E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
2) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent potrafi:
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;
E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;
E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny,
- dyskusja dydaktyczna,
- analiza przypadków
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna,
- warsztaty dydaktyczne
- analiza przypadków
Ćwiczenia:
- pokaz z instruktażem,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- metody symulacyjne,
- studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- seminaryjna
- obserwacji
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest właściwe opanowanie propedeutyki chorób wewnętrznych oraz anatomii, histologii tudzież fizjologii przewodu pokarmowego i narządów trawiennych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny:
system punktacji 0-1
Kolokwium końcowe: ≥60%
Egzamin łączony:≥60%
Przedłużona obserwacja: >50%
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków 2021
W cyklu 2022/23:
Szczegółowo omówiono w sylabusach poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: