3.4. Radiologia układu oddechowego
1600-LekM4CUORAD-NJ
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie układu oddechowego.
Podczas seminariów przedstawiane jest obrazowanie układu oddechowego. Powtarzana jest jego anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) układu oddechowego. Wskazania i przeciwwskazania do konkretnych badań układu oddechowego. Student poznaje warunki poprawnego technicznie radiogramu klatki piersiowej. Rozpoznaje prawidłowy obraz klatki piersiowej - pola płucne, cień środkowy. Poznaje elementy radiodiagnostyki zmian w obrębie klatki piersiowej - zacienienie, przejaśnienie, zagęszczenia miąższowe, cień krągły. W trakcie seminariów prezentowane są korelacje radiologiczno-patologiczne, niedodma, odma, zagęszczenia miąższowe, zmiany śródmiąższowe, rozedma. Student rozpoznaje wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, urazy płuc i śródpiersia. Poruszane są również tematy tj.: pylica, pojedynczy guzek w płucu, zatorowość płucna.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,25 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• udział w seminariach: 4 godziny
• konsultacje: 1 godzina
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,4 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu oddechowego): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu oddechowego): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu oddechowego): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B K_W08)
W2: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu
topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności
układu oddechowego)(AK_W02)
W3: posiada wiedzę z zakresu współcześnie
wykorzystywanych badań obrazowych, w
szczególności:
a) symptomatologię radiologiczną podstawowych
chorób układu oddechowego,
b) metody instrumentalne i techniki obrazowe
wykorzystywane do wykonywania zabiegów
leczniczych,
c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie
pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F K_W10);
W4: Zna zasady diagnozowania w zakresie radiologii
najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u
osób dorosłych: ostrych i przewlekłych chorób górnych
i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu
oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy,
alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu
anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego,
(E K_W07),
W5: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania i postępowania terapeutycznego
najczęstszych chorób dzieci a) krzywicy, tężyczki,
drgawek,
b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i
osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca,
niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
d) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych
dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego
(E K_W03),
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania
jonizującego i stosuje się do zasad ochrony
radiologicznej (B K_U02);
U2:Powiązuje obrazy badań radiologicznych z uszkodzeniami
układu oddechowego (C K_U11),
U3:Potrafi monitorować okres pooperacyjny zabiegów z
zakresu radiologii interwencyjnej w oparciu o
podstawowe parametry życiowe (F K_U12).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K3:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K4:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W11, U1-U9.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W11, U1 – U9.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W11,
U1-U9.
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: