3.5. Pulmonologia z elementami onkologii układu oddechowego 1600-LekM4CUOPUL-NJ
Na wykładzie student zapoznaje się z podstawami diagnostyki i różnicowania objawów chorobowych ze strony układu oddechowego. Również dokonuje analizy poszczególnych objawów w odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych. Końcowym etapem wykładu jest połączenie diagnostyki objawów, jednostek chorobowych i połączenie diagnostyki obrazowej w zakresie chorób układu oddechowego.
Seminaria mają za zadanie przedstawić, najnowszą wiedzę z zakresu symptomatologii chorób układu oddechowego, badań diagnostycznych w zakresie chorób płuc, diagnostyki bakteriologicznej w pneumonologii ze szczególnym uwzględnieniem bakteriologii swoistej i nieswoistej. Również w zakres seminarium włączone są zajęcia z fizjopatologii oddychania i niewydolności oddechowej wraz z elementami zasad leczenia tlenem oraz rak płuca - epidemiologia i czynniki ryzyka, typy histopatologiczne, objawy choroby, rozpoznanie i leczenie.
Na ćwiczeniach student zapoznaje się z wykrywaniem, etiologią, patogenezą i diagnostyką płynów opłucnowych. Szczególny nacisk kładziemy na jednostki takie jak schorzenia opłucnej w tym międzybłoniak opłucnej. Szczegółowo jest omówiona gruźlica, jej epidemiologia, mikrobiologia, klasyfikacja kliniczna gruźlicy i podstawowe zasady leczenia gruźlicy oraz grzybice układu oddechowego i mykobakteriozy. Duży nacisk kładziemy na jednostkę chorobową jak zapalenia płuc z uwzględnieniem szpitalne zapalenia płuc, pozaszpitalne zapalenia płuc, zachłystowe zapalenie płuc Jest to ważne szczególnie w aspekcie powszechności występowania tego schorzenia. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. W aspekcie narastającego występowania duży nacisk kładziemy na badanie podmiotowe i przedmiotowe oraz diagnostykę różnicową w zakresie chorób dróg oddechowych, głównie przewlekła obturacyjną chorobą płuc, astmą oskrzelową, rozstrzenie i choroby oskrzelików. Uwrażliwiamy studenta na pojawiające się u chorych zaburzenia oddychania w czasie snu. Również student zapoznaje się i analizuje chorych z chorobami śródmiąższowymi płuc m.in. włóknienie płuc i sarkoidozę. Przedstawiamy również manifestacje chorób tkanki łącznej w układzie oddechowym oraz zagadnienia w zakresie stanów zagrożenia w pulmonologii. Dodatkowo na ćwiczeniach przedstawiamy organizację leczenia gruźlicy i chorób płuc w Polsce jak również wprowadzamy elementy edukacji antynikotynowej w aspekcie chorób układu oddechowego.
W cyklu 2022/23:
Na wykładzie student zapoznaje się z podstawami diagnostyki i różnicowania objawów chorobowych ze strony układu oddechowego. Również dokonuje analizy poszczególnych objawów w odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych. Końcowym etapem wykładu jest połączenie diagnostyki objawów, jednostek chorobowych i połączenie diagnostyki obrazowej w zakresie chorób układu oddechowego. Na ćwiczeniach student zapoznaje się z wykrywaniem, etiologią, patogenezą i diagnostyką płynów opłucnowych. Szczególny nacisk kładziemy na jednostki takie jak schorzenia opłucnej w tym międzybłoniak opłucnej. Szczegółowo jest omówiona gruźlica, jej epidemiologia, mikrobiologia, klasyfikacja kliniczna gruźlicy i podstawowe zasady leczenia gruźlicy oraz grzybice układu oddechowego i mykobakteriozy. Duży nacisk kładziemy na jednostkę chorobową jak zapalenia płuc z uwzględnieniem szpitalne zapalenia płuc, pozaszpitalne zapalenia płuc, zachłystowe zapalenie płuc Jest to ważne szczególnie w aspekcie powszechności występowania tego schorzenia. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. W aspekcie narastającego występowania duży nacisk kładziemy na badanie podmiotowe i przedmiotowe oraz diagnostykę różnicową w zakresie chorób dróg oddechowych, głównie przewlekła obturacyjną chorobą płuc, astmą oskrzelową, rozstrzenie i choroby oskrzelików. Uwrażliwiamy studenta na pojawiające się u chorych zaburzenia oddychania w czasie snu. Również student zapoznaje się i analizuje chorych z chorobami śródmiąższowymi płuc m.in. włóknienie płuc i sarkoidozę. Przedstawiamy również manifestacje chorób tkanki łącznej w układzie oddechowym oraz zagadnienia w zakresie stanów zagrożenia w pulmonologii. Dodatkowo na ćwiczeniach przedstawiamy organizację leczenia gruźlicy i chorób płuc w Polsce jak również wprowadzamy elementy edukacji antynikotynowej w aspekcie chorób układu oddechowego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1.Zaliczeniem ćwiczeń jest obecność na zajęciach oraz ustne zaliczenie historii choroby ze szczególnym omówieniem diagnostyki różnicowej (U1-U13)
Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta celem oceny kompetencji społecznych ( zaliczenie >50%). K1-K4
2. Zaliczenie seminarium w formie ustnej odpowiedzi u asystenta podsumowujące zdobytą wiedzę teoretyczną podczas bloku przedmiotu (W1, W2, W3, W5, W7, W10, W11)
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia w formie testu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Nieobecności muszą być usprawiedliwione. Pojedyncze usprawiedliwione nieobecności na seminariach studenci zaliczają ustnie u prowadzących. Nieobecność na ćwiczeniach musi być odrobiona w innym terminie (po wcześniejszym uzgodnieniu ). W przypadku nie zaliczenia ćwiczeń na oddziale student ma prawo ubiegać się o zaliczenie ponownie, a w przypadku negatywnej oceny z seminarium zobowiązany jest do poprawienia jej u asystenta prowadzącego zajęcia.
3. Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej - test składający się z 40 pytań z możliwością pytań wielokrotnego wyboru (W1-W12,U1-U13)
Kryteria oceniania:
1. zaliczenie ćwiczeń (0-10 pkt.; zaliczenie > 56%)
2. zaliczenie seminarium (0-10 pkt.; zaliczenie >56%)
3. zaliczenie (test 40 pytań; zaliczenie > 56%)
Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas testu końcowego:
% uzyskanych punktów ocena
92-100 bardzo dobry
84-91 dobry plus
76-83 dobry
68-75 dostateczny plus
56-67 dostateczny
0-55 niedostateczny
Kryteria oceniania:
1. zaliczenie ćwiczeń (0-10 pkt.; zaliczenie > 60%)
2. zaliczenie seminarium (0-10 pkt.; zaliczenie >60%)
3. zaliczenie (test 40 pytań; zaliczenie > 56%)
Literatura
1. Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne.
2.E.Rowińska-Zakrzewska - Gruźlica w praktyce lekarskiej. Wyd.Lek. PZWL - 2004
3. Batura-Gabryel H. Kompendium pulmonologiczne. UM Poznań Wydawnictwo Poznań 2013, wyd.1
4. Aktualna wiedza z pulmonologii z czasopism: "Medycyna Praktyczna" i "Medycyna po Dyplomie".
W cyklu 2022/23:
1. Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: