3.6. Laryngologiczne problemy ukladu oddechowego z elementami onkologii
1600-LekM4CUOLAR-NJ
Zajęcia mają za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących fizjologii górnych dróg oddechowych co pozwoli na właściwe zrozumienie procesów chorobowych. Również szeroko omawiane problemy z zakresu wad rozwojowych górnych dróg oddechowych pozwolą na właściwe zrozumienie problemu, które ułatwi w przyszłości właściwe postepowanie z takimi przypadkami. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie wykładów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamy ustnej, szyi i gruczołów ślinowych. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób zapalnych z zakresu otolaryngologii. W trakcie wykładów zostaną szeroko przedstawione problemy ostrych zapaleń jamy ustnej, gardła i krtań, uszu oraz gruczołów ślinowych u dorosłych i u dzieci oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. W odniesieniu do przewlekłych chorób zapalnych dotyczących nosa i zatok przynosowych, uszu, krtani, jamy ustnej i gardła omówione zostaną podstawowe zasady diagnostyki i kwalifikacji do leczenia operacyjnego. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych, pozbawiających chorego podstawowych funkcji zmienionych chorobowo narządów. Dużo uwagi zostanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym powikłań zapalnych zatokopochodnych z zaznaczeniem odpowiedniego podejścia do diagnostyki tych stanów i odpowiedniego leczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach : 6 godzin
- udział w ćwiczeniach : 18 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia : 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
26 godzin, co odpowiada 1,04 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 7 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 22 godzin, co odpowiada
0,88 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii 7,5 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13,5 godzin, co odpowiada
0,54 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 7,5 + 1 = 8,5 godziny
(0,34 punktu ECTS)
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - zna metody badania endoskopowego w otolaryngologii:
ezofagoskopia, tracheobronchoskopia, mikrolaryngoskopia, sinusoskopia F K_W12.c
W6 - uszeregowuje nowotwory krtani- objawy, diagnostyka, algorytm postępowanie, leczenie F K_W12.f
W2 - uszeregowuje otwory nosa i zatok przynosowych, objawy, diagnostyka, leczenie F K_W12.f
W3 - definiuje nowotwory gardła środkowego i nosogardła, zespoły uszkodzeń podstawy czaszki F K_W12.f
W4 - rozpoznaje guzy szyi F K_W12.f
W5 - definiuje stany przedrakowe w otolaryngologii- zasady rozpoznawania i postępowania F K_W12.f
W6 - wymienia ostre i przewlekłe zapalenie zatok przynosowych: rozpoznanie i leczenie, powikłania wewnątrzczaszkowe zapalenia zatok F K_W12.a
W7 - definiuje choroby gruczołów ślinowych: zapalenia, choroby układowe, nowotwory F K_W12.a
W8 - Zna standardy lecznicze w onkologii głowy i szyi F K_W12.f
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - planuje i przeprowadza wywiad laryngologiczny E K_U0125
U2 - potrafi wykonać podstawowe badanie laryngologiczne w zakresie ucha, nosa i gardła i krtani F K_U25
U3 - wykonuje próby stroikowe F K_U25
U4 - planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - wykazuje czujność onkologiczną, zna stany zagrożenia życia w otolaryngologii i na tej podstawie potrafi wysunąć wstepne rozpoznanie, a szczególnie podejrzenie schorzenia wymagającego nagłej i pilnej interwencji K_K01
K2 - nabywa zdolności do dobrego kontaktu z chorym w kwestii przekazania najważniejsztch informacji z dziedziny otolaryngologii, używając fachowej terminologii K_K03
K3 - demonstruje wrażliwości na cierpienie pacjenta, na jego troskę o własne zdrowie, na ból i niedogodę badania otolaryngologicznego- pielęgnuje w sobie delikatności w podejmowanych działaniach instrumetalnych w czasie badania otolaryngologicznego K_K04
K4 - jest świadomy konieczności stałego rozwoju i nauki K_K04
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę
z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
egzamin testowy na koniec
0%≤ - <60% - 2
60%≤ - <71% - 3
71 %≤ - < 80% - 3+
80%≤ - <88% - 4
88%≤ - <92% - 4+
92% ≤ - < 100% - 5
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka PZWL
2. Boeninghaus H.G.: Otolaryngologia. PZWL, Warszawa 1997
3. Becker W., Naumann H.H., Pfaltz C.R.: Choroby uszu, nosa i gardła. Bel Corp, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: