3.3. Chirurgia klatki piersiowej
1600-LekM4CUOCHI-NJ
Zajęcia z torakochirurgii obejmują wykłady i ćwiczenia.
Tematy wykładów:
1. Urazy klatki piersiowej.
2. Rak płuca
3. Ropne schorzenia klatki piersiowej.
4. SPN- pojedynczy guzek płuca.
5. Guzy śródpiersia
6. Zabiegi paliatywne w torakochirurgii
7. Wady wrodzone klatki piersiowej.
Ćwiczenia prowadzone w Klinice opierają się na towarzyszeniu pracy chirurgka klatki piersiowej w obszarach:
1. Sala operacyjna- student obserwuje zabiegi, zadaje pytania I otrzymuje odpowiednie wyjaśnienia
2. Poradnia- student zapoznaje się z opieką ambulatoryjną chorych po operacjach I kwalifikacją przedoperacyjną
3. Pracowania bronchoskopii- student obserwuje przygotowanie do badania bronchoskopowego i jego przebieg. Ponadto dowiaduje się o nowoczesnych techniskach jak autofluorescencja, biopsja przezoskrzelowa pod kontrolą bronchosonografii.
Całkowity nakład pracy studenta
1.a.i.1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia na ocenę: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,52 ECTS
1.a.i.2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
1.a.i.3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– czytanie literatury, udział w prezentacji przypadków klinicznych 16 godzin (0,64 ECTS)
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (ustne) 6 godzin (0,24 ECTS)
1.a.i.4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: Zna definicję, kryteria rozpoznania i sposób leczenia odmy jamy opłucnej (prężnej, otwartej i zamkniętej) (FK_W01)
W2: zna zasady diagnostyki I leczenia urazów płuc I serca, perforacji przełyku, pęknięcia przepony, wiotkiej klatki piersiowej I tamponady serca (FK_W10, FK_W01)
W3: rozumie mechanizm powstawania rozedmy podskórnej po urazie i wie jakie wdrożyć postępowanie (FK_W01)
W4: zna patogenezę I leczenie ropnia, ropniaka, zapalenia śródpiersia, rozstrzeni oskrzeli (FK_W01)
W5: zna czynniki ryzyka i wie jak diagnozować i leczyć raka płuca I międzybłoniaka opłucnej (EK_W07)
W6: zna postępowanie w przypadku wykryci pojedynczego guzka płuca(FK_W10)
W7: zna postępowanie w przypadku guzów śródpiersia, wie kiedy konieczne jest leczenie chirurgiczne (EK_W07)
W8: wie, jakie są podstawowe zabiegi w torakochirurgii )videotorakoskopia, mediastinoskopia, mediastinotomia, torakotomia, sternotomia) (FK_W01)
W8: ma wiedzę o płynie w j. opłucnej I jego leczeniu.(FK_W01)
W9: zna podstawowe wady wrodzone klatki piersiowej (FK_W01)
W10: zna zabiegi paliatywne w torakochirurgii- stentowanie dróg oddechowych, pleurodeza (EK_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi założyć dren do jamy opłucnej (EK_U30)
U2: potrafi wykonać torakocentezę (EK_U30)
U3: wie, jak przeanalizować pacjenta z rakiem płuca, ocenić TNM I zaplanować odpowiednie postępowanie (EK_U16)
U4: posiada podstawową wiedzę dotyczącą oceny RTG, TK I PET-CT (EK_U16)
U5: potrafi ocenić prawidłowe funkcjonowanie drenażu opłucnej (EK_U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: potrafi nawiązywać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2: przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawo do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) (K_K07)
K3: potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K08)
K4: bierze udział w spotkaniach interdyscyplinarnych (K_K07)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia kliniczne, analiza przypadków, metody eksponujące: pokaz, film; metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia układu oddechowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny- ustne zaliczenie w ostatnim dniu zajęć.
Literatura
Podstawowa:
-"Podstawy Chirurgii" pod red. J. Szmidta rozdział „Chirurgia klatki piersiowej”
Uzupełniająca:
- „General Thoracic Surgery” T.W. Shields
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: