1.3. Radiologia układu nerwowego
1600-LekM4CUNRAD-J
• Techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Historia obrazowania w medycynie. Budowa aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, aparatu do badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografu. Podstawy fizyczne radiografii i jej odmian, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii. Środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej, wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Informatyka w diagnostyce obrazowej. Obrazowanie oparte na dowodach (EBR).
• Bezpieczeństwo obrazowania. Wpływ promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Zasada ALARA. Ochrona radiologiczna indywidualna i ogólna. Dawki promieniowania. Bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii.
• Podstawowe zasady i sposoby badania z użyciem badań radiologicznych
• Obrazowanie układu nerwowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zmiany naczyniopochodne, zapalenia, stwardnienie rozsiane, nowotwory, urazy.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godzin
- udział w seminariach 4 godziny
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
- Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 2 godzin
- udział w seminariach 4 godziny
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 16 godzin, co odpowiada
0,5 punktowi ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 4 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,16 punktu ECTS)
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenie 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania (B.W08)
W2: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności układu nerwowego)(A.W02)
W3: posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
a) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób układu nerwowego,
b) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,
c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10);
W4: Zna podstawowe odrębności neurologiczne w badaniach radiologicznych w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych (E.W09);
W5: Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej podczas badania pacjentów oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem (E K_W10),
W6: Zna i rozumie zagrożenia związane z przeprowadzaniem badań radiologicznych ludzi w podeszłym wieku (E.W11);
W7: Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji badań radiologicznych w grupie osób starszych (E.W12);
W8: Zna i potrafi rozróżnić podstawowe nieprawidłowości zespołów neurologicznych w badaniach radiologicznych (E.W13);
W9: Zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób układu nerwowego, w tym
a) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,
b) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,
c) padaczce,
d) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,
e) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,
f) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,
g) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,
h) chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,
i) urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu(E.W14):;
W10: Zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie :
a) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych,
b) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami,
c) urazów czaszkowo-mózgowych,
d) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego,
e) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego,
f) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego (F.W13);
W11: Zna zasady prowadzenia badania angiografii DSA przy podejrzeniu śmierci mózgu i zasady jej rozpoznawania (F.W15).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Powiązuje obrazy badań radiologicznych z uszkodzeniami tkankowymi i narządowymi (C.U11);
U2: Umie ocenić stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta podczas wykonywania badań radiologicznych (E.U07);
U3: Umie zastosować zasady triage pacjentów zleconymi badaniami radiologicznymi ( E.U14);
U4: Rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E.U15)
U5: Umie zanalizować wyniki pobranych badań laboratoryjnych- w celu kwalifikacji do badań radiologicznych z zakresu radiologii. (E.U28)
U6: Asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
a) ultrasonograficznie przy drenażu jamy opłucnowej, nakłuciu worka osierdziowego, nakłuciu jamy otrzewnowej, biopsji cienkoigłowej,
oraz interpretuje ich wyniki (E.U30);
U7: Ocenia stan badanego pacjenta nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi (F.U21);
U8: Potrafi rozpoznać objawy narastającego ciśnienia śródczaszkowego w badaniu tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego (F.U22);
U9: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B.U02);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
- drama
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- tekst programowany
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykłady : W1- W11, U1-9, K1-K6.
Ćwiczenia: W1- W11, U1-9, K1-K6.
Zaliczenie: W1-11, U1-9, w ramach modułu Choroby układu nerwowego.
Radiologia układu nerwowego (ECTS 0,4) w module Choroby układu nerwowego (ECTS 7,1) stanowi 5,6 % punktów ECTS tego modułu.
Student by uzyskać zaliczenie musi uzyskać z puli pytań dotyczących Radiologii układu nerwowego >/= 60% .
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 60%): K1-K6.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach i seminariach oraz uzyskanie pozytywnej opinii w przedłużonej obserwacji.
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Literatura podstawowa:
2. 1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
3. Partner, Wrocław, 2014.
4. 2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
5. 3.Materiały z wykładów.
6. Literatura dodatkowa:
7. 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
8. 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: