1.5. Neurochirurgia z elementami neuroonkologii
1600-LekM4CUNN-J
Neurochirurgia z elementami neuroonkologii jest dziedziną wiedzy oraz przedmiotem zajmującym się leczeniem operacyjnym chorób układu nerwowego – w szczególności procesów rozrostowych oraz urazami czaszkowo - mózgowymi i urazami kręgosłupa. W miarę możliwości, studenci powinni odbywać zajęcia po uprzednim zdobyciu wiedzy z zakresu neurologii, ponieważ można zaoszczędzić czas na zapoznawanie ich z propedeutyką chorób układu nerwowego i wykorzystać go na wyłożenie specyfiki leczenia neurochirurgicznego tych chorób. Neurochirurgia zajmuje się kwalifikacją chorych do leczenia operacyjnego, przeprowadzeniem takiego leczenia zarówno w chorobach mózgowia, rdzenia kręgowego, kręgosłupa oraz nerwów. Zajmuje się także leczeniem urazów czaszkowo - mózgowych i kręgosłupa. A także zajmuje się oceną rokowania w poszczególnych chorobach.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- udział w seminariach: 16 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- udział w seminariach: 16 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w wykładach i seminariach(z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 10 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 12 godzin
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu neurochirurgii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,1 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe mechanizmy, etiologię i patogenezę chorób układu nerwowego (B K_W28)
W2:Rozumie ww. mechanizmy i potrafi je odnieść do każdej konkretnej jednostki chorobowej, którą student spotyka się podczas zajęć ( D K_W03)
W3:Zna i rozumie przebieg oraz objawy procesów chorobowych układu nerwowego, potrafi je klasyfikować na choroby nowotworowe, degeneracyjne, naczyniowe i urazy oraz zna i rozumie strategię postępowania (E K_W08)
W4:Rozumie ideę podejmowania leczenia operacyjnego poszczególnych chorób układu nerwowego (E K_W09)
W5:Zna i rozumie podstawowe zasady leczenia zachowawczego chorób, których nie leczy się operacyjnie (E K_W10)
W6:Zna i rozumie historię naturalną schorzeń układu nerwowego (E K_W11)
W7:Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki, pielęgnacji i rehabilitacji chorych leczonych na oddziałach neurochirurgicznych (E K_W12)
W8:Zna i rozumie rokowanie poszczególnych chorób spotykanych w praktyce neurochirurgicznej (E K_W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13)
U2:Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne. (E K_U16).
U3:Kwalifikuje pacjenta do leczenia szpitalnego lub kontroli ambulatoryjnej (E K_U20)
U4: Wśród pacjentów przyjętych do szpitala kwalifikuje chorych do leczenia operacyjnego lub zachowawczego (E K_U21)
U5:Interpretuje badania obrazowe i identyfikuje przyczyny odchyleń ( E K_U24)
U6: W miarę możliwości i woli uczestniczy w procedurach neurochirurgicznych na bloku operacyjnym i wykazuje się umiejętnością asystowania przy zabiegu (E K_U35)
U7: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta ( E K_U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu. (K_K04 )
K3:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K4:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06)
K5:Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminarium:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu Neurochirurgia z elementami neuroonkologii powinien/na posiadać wiedzę z neurologii oraz podstawowe umiejętności zdobyte podczas przedmiotu chirurgia w zakresie chirurgicznego mycia rąk.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot: egzamin - W1 - W8
Seminarium: zaliczenie - W1 - W8
Ćwiczenia: zaliczenie - W1 - W8, U1 - U7, K1 - K6
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1
2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red]
Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2
3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1
4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1
5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8
W cyklu 2020/21:
1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1 2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red] Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2 3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1 4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1 5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: