2.5. Kardiochirurgia
1600-LekM4CSNKCH-J
Zajęcia z kardiochirurgii mają za zadanie zapoznanie się z operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Przedmiotem zajęć jest omówienie diagnostyki, leczenia operacyjnego i opieki pooperacyjnej w najczęściej spotykanych sytuacjach klinicznych:
- krążenie pozaustrojowe
- mechaniczne wspomaganie krążenia
- choroba niedokrwienna serca
- wady nabyte zastawek serca
- zapalenie wsierdzia
- choroby osierdzia
- urazy serca
- nowotwory serca
- choroby aorty piersiowej
- wrodzone wady serca
Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie, przez innych lekarzy jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni też zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych.
W cyklu 2022/23:
Kardiochirurgia stanowi samodzielną gałąź chirurgii zajmującą się operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Leczenie operacyjne poprzedzone jest specjalistyczną diagnostyką. Rodzi to konieczność ścisłego współdziałania kardiochirurgów z lekarzami wielu specjalności. Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci akademii medycznej będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach : 22 godziny
- udział w ćwiczeniach, włączając transmisje z sali operacyjnej i bezpośrednią obecność na sali operacyjnej: 18 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
42 godziny, co odpowiada 1,8 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 22 godziny
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4,5 + 0,5 = 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50,5 godziny, co odpowiada
1,8 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4,5 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 22 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 18 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 3 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 48,5 godzin, co odpowiada
1,8 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 4,5 + 0,5 = 5 godzin
(0,2 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w wykładach: 8 godzin
- udział w seminariach: 6 godzin
(łącznie 0,47 punktu ECTS)
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
16 godzin, co odpowiada 0,53 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym, w tym stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami, wraz z mianownictwem anatomicznym, histologicznym i embriologicznym (A.W1.);
W2: zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20);
W3: specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej ( np. mimika, gesty, zarządzanie cisząi przestrzenią) (D.W7);
W4: uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób
wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej),
chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego;
2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzeni oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego;
3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego;
4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki (E.W7.);
W5: przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób wymagających leczenia zabiegowego u dorosłych:
1) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej;
2) chorób klatki piersiowej;
3) chorób kończyn, głowy i szyi;
4) złamań kości i urazów narządów;
5) nowotworów (F.W1.);
W6: podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne (F.W3.);
W7:zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4.);
W8: zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6.);
W9: zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7.).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: stosować adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę, klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie rozmówcy do wypowiedzi) (D.U10);
U2: zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.);
U3: przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:
1) ogólno internistyczne,
2) neurologiczne,
3) ginekologiczne,
4) układu mięśniowo-szkieletowego,
5) okulistyczne,
6) otolaryngologiczne,
7) geriatryczne (E.U5.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
K2: kierowania się dobrem pacjenta;
K3: przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
K4: podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;
K5: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
K6: propagowania zachowań prozdrowotnych;
K7: korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
K8: formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
K9: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym;
K10: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia. Wykorzystanie wiedzy z zakresu przedmiotów przedklinicznych dla zrozumienia mechanizmów patofizjologicznych towarzyszących wadom wrodzonym serca oraz chorobom serca i układu krążenia. Podstawowa wiedza z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego w chorobach serca i układu krążenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny – test wyboru jednej z czterech odpowiedzi prawidłowej, obejmujący 10 pytań z zakresu tematyki objętej materiałem seminariów, co pokrywa podstawowy zakres wiedzy z dziedziny kardiochirurgii, niezbędnej dla ogólnego wykształcenia lekarza. Pozytywna ocena przy 60% - 6 trafnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Cardiac Surgery in the Adult
Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290
2. State of the Heart
by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents
3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1
4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego,
5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa
6. Treść prezentacji oraz linki do wybranych materiałów wymieniono w aplikacji MS Teams, zespół Kardiochirurgia
W cyklu 2022/23:
1. Cardiac Surgery in the Adult Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290 2. State of the Heart by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents 3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1 4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego, 5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa 6. Treść prezentacji i linki do wybranych materiałów wymienione w aplikacji MS Teams, Zespół: Kardiochirurgia.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: