2.4. Kardiologia
1600-LekM4CSNKAR-J
Tematy seminariów:
1. Zawał serca z uniesieniem odcinka ST i inne ostre zespoły wieńcowe
2. Stabilna choroba niedokrwienna serca
3. Ostra niewydolność serca
4. Przewlekła niewydolność serca
5. Nagły zgon sercowy
6. Migotanie przedsionków
7. Zator tętnicy płucnej
8. Infekcyjne zapalenie wsierdzia
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 22 godziny
Udział w seminariach – 16 godzin
Udział w wykładzie – 6 godzin
Konsultacje – 2 godziny
Zaliczenie praktyczne – 1 godzina
Egzamin testowy – 1,5 godziny
Egzamin praktyczny – 1,5 godziny
Suma godzin – 50 godzin – 2 punkty ECTS
2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 22 godziny
Udział w seminariach – 16 godzin
Udział w wykładach – 6 godzin
Konsultacje – 2 godziny
Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 10 godziny
Zaliczenie praktyczne – 1 godzina
Egzamin testowy – 1,5 godziny
Egzamin praktyczny – 1,5 godziny
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W01 – student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)
W02 – student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)
W03 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (BK_W29; BK_W30)
W04 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń narządów wewnętrznych (BK_W29; BK_W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 – student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)
U02 - student potrafi zbadać pacjenta i zinterpretować stwierdzone w badaniu przedmiotowym nieprawidłowości (EK_U03; EK_U13; EK_U14)
U03 - student potrafi wykonać samodzielnie i zinterpretować badanie EKG w podstawowym zakresie (BK_U10; EK_U29)
U04 - student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego takich jak morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)
U05 – student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)
U06: student potrafi ocenić wskazania do za stosowania kardiowersji i defibrylacji w zaburzeniach rytmu serca oraz wykonać obydwa rodzaje terapii (EKU_14; EK_U29)
U07 – student potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową stwierdzanych objawów (EK_U12)
U08 – student potrafi zaproponować odpowiednia terapię rozpoznanego schorzenia (CK_U14)
U09 – student potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U10 – student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)
U11- student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11
U12 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)
U13 – student potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (CK_U11);
U14 – student potrafi prowadzić dokumentację medyczną (EK_U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: student potrafi współpracować w grupie (DK_U11)
K02: student umie rozmawiać z pacjentem, okazuje szacunek, zachowuje tajemnicę lekarską (DK_U05; K_K03; K_K05; K_K06)
K03 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)
K04: student rozumie konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia kompetencji i umiejętności zawodowych (DK_U15)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
Wykład informacyjny (e-learning)
Dyskusja dydaktyczna
Analiza przypadków
Ćwiczenia
- ćwiczenia kliniczne
- dyskusja dydaktyczna
- omówienie przypadków
- projektowanie i analiza badan naukowych
- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (3 godziny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego (zaliczenie przedmiotów –Anatomia i fizjologia układu sercowo-naczyniowego oraz Patologia układu sercowo-naczyniowego)
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Podstawy medycy klinicznej).
Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii .
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, przygotować omówienie przypadku dla wskazanego pacjenta oraz zaliczyć test końcowy.
Test złożony jest z 60 pytań, których treść dotyczy wiedzy przekazywanej na seminariach i zawartej w podręczniku (W01, W02,W03,U02,U04, U06, U8) .
Warunkiem zaliczenia kolokwium jest prawidłowa odpowiedź na 60% pytań tj. uzyskanie 36 punktów. .
Oceny:
niedostateczny – <36 punkt. (60%)
dostateczny – 36-42 punkt. (60-70%)
dostateczny plus – 43-47 punkty (71-79%)
dobry – 48-52 punktów (80-87%)
dobry plus – 53-54 punkt. (88-91%)
bardzo dobry – 55-60 punktów (92-100%)
Literatura
Podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.
Literatura uzupełniająca – Najnowsze wytyczne Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące postępowania w schorzeniach układu sercowo-naczyniowego (dostępne on-line)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: