2.6. Chirurgia naczyniowa
1600-LekM4CSNCHN-J
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu leczenia najczęstszych chorób naczyniowych. Student(ka) zapoznaje się z metodami leczenia operacyjnego chorób chirurgicznych aorty brzusznej i piersiowej, gałęzi tętniczych łuku aorty oraz tętnic kończyn dolnych. Ponadto zdobywa wiedzę z zakresu możliwości chirurgicznego leczenia chorób układu żylnego.
Ćwiczenia pozwalają na:
-zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, poznanie sposobów i źródeł zdobywania wiedzy z chirurgii naczyniowej
- utrwalenie umiejętności praktycznych nabytych w zakresie zajęć z chirurgii na III i IV roku
- poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno –terapeutycznego w chorobach chirurgicznych naczyń obwodowych
- nabycie podstawowych praktycznych umiejętności potrzebnych w codziennej praktyce
chirurgicznej z chorymi naczyniowymi, zgodnie z zakresem tematycznym seminariów
- zapoznanie z problemami klinicznymi z zakresu chirurgii naczyniowej
-zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgii naczyniowej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia w warunkach stacjonarnych i pomocniczo z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 10+6 godzin
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin co odpowiada 1,24 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia w warunkach stacjonarnych i pomocniczo z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 10+6 godziny
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- konsultacje 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3,5 + 0,5 godziny = 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 39,5 godzin co odpowiada 1,7 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chirurgii naczyniowej): 8 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chirurgii naczyniowej): 9 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chirurgii naczyniowej): 2 godziny
Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 24 godzin co odpowiada 0,96 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 6+0,5 = 6,5 godziny (0,26 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 16 godzin
- seminaria o charakterze praktycznym: 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się – wiedza
W1: Charakteryzuje mianownictwo anatomiczne układu naczyniowego człowieka (A.W1) - efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W2: Opisuje zasady przygotowania pacjenta do operacji i postępowania okołooperacyjnego (F.W3, F.W4)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W3: Definiuje i rozpoznaje choroby naczyń tętniczych i żylnych z uwzględnieniem stanów ostrych (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W4: Omawia postępowanie terapeutyczne w przypadku niedokrwienia kończyn dolnych (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W5: Omawia postępowanie terapeutyczne w przypadku tętniaków aorty brzusznej (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W6: Omawia postępowanie terapeutyczne w przypadku zwężenia tętnic szyjnych (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W7: Omawia postępowanie terapeutyczne w przypadku obrzęku chłonnego (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W8: Omawia postępowanie terapeutyczne w przypadku niewydolności żylnej i zakrzepicy żylnej (F.W1)- efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykonuje badanie przedmiotowe układu tętniczego i żylnego (E.U3) - efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U2: Zleca leki i monitoruje chorego naczyniowego w okresie pooperacyjnym (E.U16, F.U12) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych i na odległosc
U3: Planuje postępowanie diagnostyczno – terapeutyczne w chorobach naczyń (E.U16) - efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
U4: Wykonuje badanie wskaźnika kostka ramię (E.U29)-efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U5: Zakłada dostęp do żyły obwodowej (F.U05) -efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U6: Prawidłowo wykonuje zaopatrzenie chirurgiczne prostej rany operacyjnej (F.U1) -efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U7: Asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym z zakresu chirurgii naczyniowej, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną (F.U1) -efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość klinicznej opieki medycznej (K_K02) - efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
K2: Właściwie komunikuje się z pacjentem oraz jego rodziną (K_K03)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• Seminarium o charakterze warsztatów dydaktycznych
• Konwersatorium
• Dyskusja dydaktyczna
• Analiza przypadków
Ćwiczenia:
• Dyskusja dydaktyczna
• Pokaz z instruktażem
• Ćwiczenia kliniczne
• Metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu chirurgia naczyniowa powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii układu naczyniowego oraz propedeutyki chirurgii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- kolokwium wejściowe - test jednokrotnego wyboru (0-15 punktów; >60%): W1
- sprawdzian ustny (0-16 punktów; >60%): W2–W8, U3
- sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): W2, U1 – U 7
- kolokwium końcowe zaliczeniowe - test jednokrotnego wyboru (0-30 punktów; >60%) W2-W8, U2, U3
<18 niezaliczone
≥18 zaliczone
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwium wejściowego, sprawdzianów ustnych o kolokwium wyjściowego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
Literatura uzupełniająca:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia tętnic i żył obwodowych (tom 1-2) PZWL 2007 r. lub później
2. Szmidt J. (red.) Podstawy chirurgii (tom 1) Medycyna Praktyczna 2009 lub później
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: