3.3. Radiologia
1600-LekM4CPRD-J
W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce narządów endokrynnych. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów endokrynnych.
W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie narządów endokrynnych. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów endokrynnych. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów endokrynnych. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów endokrynnych. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów endokrynnych. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów endokrynnych.
W cyklu 2020/21:
W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce narządów endokrynnych. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów endokrynnych. W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie narządów endokrynnych. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów endokrynnych. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów endokrynnych. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów endokrynnych. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów endokrynnych. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów endokrynnych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
- 1. Nakład pracy związany z czynnościami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- -udział w wykładach: 2 godz
- -udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacja: 1 godz
Obciążenie pracą związane z wymagającymi czynnościami bezpośredni udział nauczycieli akademickich jest 7 godzin, co odpowiada 0,26 ECTS
2. Bilans obciążenia pracą uczniów:
- udział w wykładach: 2 godz
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacja: 1 godz przygotowanie do zajęć (w tym lektura wskazanej literatury):
- 2 godz przygotowanie do egzaminu i zaliczenie: 2 godziny
- Całkowity nakład pracy studenta to 11 godzin odpowiada 0,4 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz udział w wykładach (w tym wyniki badań i opracowań naukowych z zakresu radiologii układu pokarmowego): 2 godz
- przygotowanie do zaliczenia (w tym badania naukowe z zakresu radiologii układu pokarmowego i narządów zewnątrzwydzielniczych): 2 godz
- konsultacja uwzględniająca badania naukowe z zakresu radiologii układu pokarmowego i narządów zewnątrzwydzielniczych): 1 godz
Całkowity nakład pracy studenta związany z prowadzonym Badania naukowe trwają 7 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
4. Czas potrzebny na przygotowanie się i udział w procesie oceny:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin (0,18 punktu ECTS)
5. Bilans praktycznego nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 2 godz udział w seminariach: 4 godziny przygotowanie do zaliczenia 5 godzin Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficzne i funkcjonalne (w szczególności układ pokarmowy i narządy zewnątrzwydzielniczy) (A K_W02), W2: zna fizyczne podstawy metod nieinwazyjnych obrazowanie (B K_W08), W3: zna mechanizm działania hormonów i konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej (B K_W26),
W4: zna i rozumie zasady diagnozowania najczęściej choroby dzieci a) ostre i przewlekłe bóle brzucha, wymioty, biegunka, zaparcia, krwawienia z przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka, choroby zapalne jelit, choroby trzustki, cholestaza i choroby wątroby oraz inne choroby nabyte i wady wrodzone przewodu pokarmowego, b) choroby nadnerczy, cukrzyca, otyłość, zaburzenia dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03),
W5: zna i rozumie zasady diagnozowania najczęściej choroby wewnętrzne występujące u dorosłych, i ich komplikacje) a) choroby układu hormonalnego, b) choroby układu pokarmowego, w tym choroby jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego (E K_W07),
W6: przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem specyfiki dzieciństwa, w tym w szczególności: 1) ostre i przewlekłe choroby jamy brzusznej (F K_W01)
W7: problem obecnie stosowanych badań obrazowych (F K_W10).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizuje i przestrzega zasad ochrony radiologiczny (B K_U02);
U2: Potrafi wyciągać wnioski na temat zależności zachodzących między strukturami anatomicznymi na podstawie niezbędnych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (A K_U4);
U3: Potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dorosłych i dzieci (E K_U12);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
- wystawa
- drama
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- tekst programowany
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W7, U1-U3.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W7, U1 – U3.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W7,
U1-U3.
<60% niezaliczone
>/60% ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K6
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: