8.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów
1600-LekM4CNZPAT-NJ
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat:
Zapaleń spojówki, innych nienowotworowych chorób spojówki, Guzów nabłonkowych spojówki, Guzów melanocytarnych spojówki, Guzów mezenchymalnych spojówki, Guzów układu limfatycznego spojówki, chorób Rogówki, Zmian zapalnych powiek, Guzów przydatków oka, chorób Gałki ocznej, chorób Gruczołu i przewodu łzowego, chorób soczewki i płynu ciała szklistego, chorób Oczodołu i nerwu wzrokowego, chorób Siatkówki, chorób Błony naczyniowej (tęczówki, naczyniówki i ciałka rzęskowego), rąbka i twardówki;
wad wrodzonych ucha, zmian zapalnych, chorób infekcyjnych, autoimmunologiczne i systemowych dotyczących ucha, Guzów ucha zewnętrznego (łagodnych i nienowotworowych), Guzów złośliwych ucha zewnętrznego, Guzów łagodnych i nienowotworowych ucha środkowego i wewnętrznego, Guzów złośliwych ucha środkowego i wewnętrznego;
Patologii jamy nosowej, zatok przynosowych i nosogardła: Zmian infekcyjnych, Zmian zapalne, Innych zmian nienowotworowych, Guzów łagodnych, Raka nosogardła, Raka zatok przynosowych, Gruczolakoraka zatok przynosowych, Innych guzów złośliwych;
Patologii jamy ustnej i gardła środkowego: Wad wrodzonych, Infekcji, Zmian zapalnych (nieinfekcyjnych), Innych zmian nienowotworowych, Brodawczaków, Zmian potencjalnie złośliwych i dysplazji, Raka płaskonabłonkowego jamy ustnej, Raka płaskonabłonkowego gardła środkowego, Guzów ślinianek, Guzów tkanek miękkich, nerwów i guzów o niepewnym pochodzeniu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 12 godzin, co odpowiada
0,4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządów zmysłów): 5 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządów zmysłów): 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 1 = 3 godziny (0,1 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
-udział w seminariach 3 godziny (0,1 punktu ECTS)
Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób narządów zmysłów z uwzględnieniem chorób nowotworowych i nienowotworowych (C.W26) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach narządów zmysłów (C.W31). efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w zakresie narządów zmysłów (C.W33) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
Efekty uczenia się - umiejętności
nie dotyczy
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K5: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K6: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K7: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych
• dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych.
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia narządów zmysłów powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K7 realizowana w warunkach stacjonarnych
Kolokwium na koniec seminarium (0 – 10 punktów; >=60%), złożone 10 pytań teoretycznych i/lub praktycznych (W1- W3) realizowane w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość.:
Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na seminarium oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłużonej obserwacji/Aktywności
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Rozdział Choroby Głowy i Szyi).
Literatura uzupełniająca:
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10), rozdziały: Choroby Genetyczne i Choroby Dzieci oraz Choroby Przewodu Pokarmowego.
2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: