8.4. Okulistyka
1600-LekM4CNZOKU-NJ
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu:
- fizjologii narządu wzroku i mechanizmów powstawania chorób okulistycznych,
- stosowanych metod w diagnostyce schorzeń okulistycznych,
- chorób aparatu ochronnego oka, rogówki, twardówki, soczewki, błony naczyniowej i siatkówki ,
- rozpoznawania i leczenia jaskry , chorób okulistycznych wieku dziecięcego oraz choroby zezowej,
- stosowanych metod leczenia farmakologicznego w okulistyce ,
- stosowanych technik i wskazań do leczenia operacyjnego w okulistyce (głównie chirurgii zaćmy i chirurgii witreoretinalnej) ,
- rozpoznawania nagłych stanów okulistycznych, grożących utrata wzroku.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych,
- badania wad refrakcji oraz znajomości zasad ich korygowania,
- badania ruchomości gałek ocznych,
- badania egzoftalmometrem,
- wykonywania próby Schirmera,
- badania w lampie szczelinowej,
- badania ciśnienia śródgałkowego,
- badania reakcji źrenicznych i dna oka,
- badania konfrontacyjnego pola widzenia,
- badania widzenia barwnego.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w seminariach: 12 godzin
udział w ćwiczeniach: 18 godzin
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny
przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie praktyczne: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
przygotowanie do egzaminu teoretycznego i egzamin teoretyczny: 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 42,5 godziny, co odpowiada 1,7 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia przyczyny, objawy okulistyczne, metody diagnostyczne oraz sposób postępowania leczniczego w najczęstszych chorobach okulistycznych (F K_W11)
W2: opisuje okulistyczne powikłania chorób narządu wzroku i ich wpływ na narządy przyległe oraz sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W3: opisuje objawy okulistyczne w chorobach ogólnoustrojowych oraz możliwe sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W4: przedstawia listę objawów w diagnostyce różnicowej w schorzeniach okulistycznych (F K_W11)
W5: wyjaśnia metody postępowania na podstawie objawów okulistycznych i efektów dotychczasowego leczenia (F K_W11)
W6: wylicza oraz uzasadnia zasady leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_W11)
W7: kategoryzuje podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce oraz wyjaśnia mechanizm ich działania (F K_W11)
W8: wymienia i porównuje działania niepożądane leków okulistycznych oraz ich interakcje z innymi lekami (F K_W11)
W9: wylicza i rozróżnia grupy leków stosowanych ogólnie, mogące wywoływać objawy niepożądane w narządzie wzroku, wymienia przeciwwskazania okulistyczne do ich stosowania oraz wyjaśnia ich mechanizm (F K_W11)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi rozpoznać i zinterpretować objawy okulistyczne podczas badania przedmiotowego i zaplanować postępowanie terapeutyczne
(F K_U19, E K_U06)
U2: potrafi rozpoznać i zinterpretować powikłania okulistyczne i ich wpływ na narządy przyległe podczas badania przedmiotowego oraz zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06) U3: potrafi zinterpretować objawy okulistyczne w aspekcie chorób ogólnoustrojowych i zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06)
U4: potrafi zinterpretować obraz kliniczny i ustalić rozpoznanie na podstawie badania okulistycznego (F K_U19, E K_U06)
U5: potrafi porównać metody diagnostyczne stosowane w rozpoznawaniu danego schorzenia okulistycznego, w tym obliczyć wadę refrakcji oraz wymaganą moc korekcyjną (F K_U19, E K_U06)
U6: potrafi zaplanować metodę leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_U19, F K_U20)
U7: potrafi zaplanować leczenie zachowawcze oraz napisać receptę na leki okulistyczne oraz receptę okularową (F K_U19)
U8: potrafi wyciągnąć wnioski z badania podmiotowego i przedmiotowego wskazujących na powikłania stosowanych leków okulistycznych oraz leków ogólnych (F K_U19, F K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz odnosi się do nich z szacunkiem (K_K03)
K2: posiada umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
dyskusja dydaktyczna
metody eksponujące: filmy (z przebiegu operacji, pokaz demonstracyjny rzadkich zaburzeń w badaniu okulistycznym)
analiza studium przypadku
Ćwiczenia:
ćwiczenia kliniczne
pokaz z instruktażem
analiza przypadków klinicznych
prezentacja narzędzi, leków oraz stosowanych aparatów diagnostycznych w okulistyce
metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość:
- anatomii narządu wzroku
- fizjologii narządu wzroku
- podstaw farmakologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe praktyczne (0–30 punktów;≥60%); W1–W6, U1–U8
Punktacja (%) Punktacja Ocena
92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry
88≤…<92 26≤…<27 dobry plus
80≤…<88 24≤…<26 dobry
71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus
60≤…<71 18≤…<19 dostateczny
0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny
Zaliczenie końcowe pisemne jako element egzaminu końcowego z Modułu (teoretyczne) (0 – 40 punktów; ;≥60%); W1-W9
Punktacja (%) Punktacja Ocena
92≤…≤100 37≤…<40 bardzo dobry
88≤…<92 35≤…<37 dobry plus
80≤…<88 32≤…<35 dobry
71≤…<80 28≤…<32 dostateczny plus
60≤…<71 24≤…<28 dostateczny
0≤…<60 0≤…<24 niedostateczny
Sprawdzian ustny (0 – 10 punktów; ;≥60%); W1 – W9
Prezentacja multimedialna (0 – 15 punktów; ;≥60%); W1 – W9
Aktywność (0 – 15 punktów; ) ;≥60%; K1, K2
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; >50%); K1,K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca):
1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017.
2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
W cyklu 2022/23:
Podstawowa: Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca): 1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017. 2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: