6.3. Radiologia narządu ruchu
1600-LekM4CNRRAD-J
W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce narządu ruchu. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie układu oddechowego.
W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie układu ruchu. Student poznaje anatomię rentgenowską układu narządu ruchu. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) układu narządu ruchu. Ćwiczenia są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do obrazowania układu ruchu. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządu ruchu. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, martwicę jałową, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, choroba zwyrodnieniowa, urazy narządu ruchu.
Ćwiczenia mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu traumatologii narządu ruchu i jej diagnostyki.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• udział w seminariach: 4 godziny
• konsultacje: 1 godzina
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,4 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu ruchu): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu ruchu): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu ruchu): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna fizyczne podstawy metod nieinwazyjnych obrazowanie (B.W8)
W2: zna budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficzne i funkcjonalne (w szczególności system ruchu) (A.W2)
W3: ma wiedzę na temat dnia dzisiejszego zastosowane testy obrazowe w szczególny: a) podstawowa symptomatologia radiologiczna Zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego b) metody instrumentalne i techniki obrazowania wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych, c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych i przeciwwskazań do stosowania środków kontrastowych (F.W10);
W4: zna i stosuje zasady diagnozowania najczęściej choroby wymagające interwencji chirurgicznej, z biorąc pod uwagę różnice w dzieciństwie, w tym w szczególny: a) choroby klatki piersiowej, b) choroby kończyn i głowy, c) złamania kości i urazy narządów (F.W1);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B.U2);
U2: Interpretuje obrazy z badań radiologicznych z uszkodzeniem układu ruchowego (C.U11),
U3: Potrafi poradzić sobie z kontuzjami - planuje odpowiednie radiologiczne badanie diagnostyczne (E.U36)
U4: Potrafi ocenić wynik badania radiologicznego w większości typowych złamań, zwłaszcza złamań kości długich (F.U07);
U5: Potrafi ocenić sposób unieruchomienia kończyny metodami diagnostyki radiologicznej, rozróżnia rodzaje unieruchomienia, kontroluje prawidłowe ukrwienie kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego (F.U08);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość własnych ograniczeń i umiejętności w zakresie ustawicznego dokształcania (K.K1)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymywać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorymi (K.K3)
K3: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając go na pierwszym miejscu (K.K4)
K4: Okazuje szacunek dla pacjenta i zrozumienie światopoglądów i różnic kulturowych (K.K5)
K5: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszystkich praw pacjenta (w tym prawa do informacji, do prywatności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K.K6)
K6: Ma nawyk i umiejętności do ustawicznego dokształcania (K.K8)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W4, U1-U5.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W4, U1 – U5.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W4,
U1-U5.
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Radiologia. Podręcznik dla studentów.
Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022.
2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
3. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
4.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: