6.4. Ortopedia
1600-LekM4CNRORT-NJ
Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Seminaria mają na celu wspólne omówienie zagadnień ogólnych dotyczących metod diagnostycznych i sposobów leczenia stosowanych w ortopedii i traumatologii, jak i zagadnień szczegółowych dotyczących etiologii, symptomatologii, diagnostyki i sposobów leczenia wrodzonych i nabytych schorzeń stawu biodrowego, kręgosłupa, stopy, wrodzonych i nabytych zaburzeń osi i długości kończyn dolnych, chorób i urazów stawu kolanowego, zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego i kolanowego u dorosłych, urazów kończyny górnej, miednicy i kończyny dolnej, urazów kręgosłupa, chorób i urazów ręki oraz uszkodzeń nerwów obwodowych, zapaleń nieswoistych i swoistych kości i stawów, nowotworów pierwotnych i przerzutowych kości.
Natomiast w trakcie ćwiczeń, w mniejszych (6 osobowych) podgrupach, zagadnienia omówione w trakcie seminariów są przedstawiane w formie praktycznej przez asystenta podczas badania chorych zarówno hospitalizowanych w Oddziale Klinicznym Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu, jak i leczonych w Przyklinicznej Poradni Ortopedyczno-urazowej. Studenci mają również okazję obserwować na żywo zabiegi operacyjne. Ćwiczenia umożliwiają studentowi nabycie praktycznych umiejętności dotyczących postępowania diagnostycznego w schorzeniach narządu ruchu, jak również nabycie użytecznej wiedzy o możliwościach ich leczenia, zarówno na poziomie podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 22 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8
godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS
2. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu ortopedii i traumatologii): 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych
z zakresu ortopedii i traumatologii): 7 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu
ortopedii i traumatologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36 godziny, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie
oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
(0,32 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin (0,48
punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 22 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,88 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: ma podstawową wiedzę dotyczącą przyczyn i mechanizmów powstawania schorzeń i obrażeń narządu ruchu (F K_W01)
W2: zna wybrane zagadnienia dotyczące przyczyn i mechanizmów powstawania obrażeń i schorzeń narządu ruchu u dzieci (F K_W02)
W3. wie jak ustalić rozpoznanie wstępne schorzenia i obrażenia narządu ruchu na podstawie analizy objawów klinicznych (F K_W01)
W4. wie jak ustalić rozpoznanie wstępne schorzenia i obrażenia narządu ruchu na podstawie analizy objawów klinicznych u dzieci (F K_W02)
W5: definiuje konieczny zakres dodatkowych badań diagnostycznych dla potwierdzenia rozpoznania wstępnego schorzenia lub obrażenia narządu ruchu (F K_W10)
W6 jest zaznajomiony z przygotowaniem ogólnego plan leczenia choroby lub urazu narządu ruchu na podstawie rozpoznania ostatecznego (F K_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski chorego ze schorzeniem lub obrażeniem narządu ruchu (E K_U01)
U2: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem ze schorzeniami lub obrażeniem narządu ruchu i jego rodziną (E K_U02)
U3: potrafi przeprowadzić badanie kliniczne chorego ze schorzeniami narządu ruchu (E K_U03)
U4: potrafi przeprowadzić badanie klinicznego dziecka ze schorzeniami narządu ruchu (E K_U04)
U5: potrafi wykonać unieruchomienia transportowego z użyciem szyny Kramera (E K_U36)
U6: ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych schorzeń i najczęstszych typów złamań narządu ruchu, szczególnie złamań kości długich (F K_U07)
U7: potrafi wykonać proste gipsowe opatrunki unieruchamiające złamanie (F K_U08)
U8: nabył praktyczną znajomość postępowania ze złamaniami otwartymi (F K_U04, F K_U08, F K_U09)
U9: nabył praktyczną wiedzę dotycząca wykonywania punkcji krwiaka lub wysięku stawu kolanowego (F K_U01)
U10: nabył praktyczną wiedzę dotyczącą zakładania wyciągu szkieletowego (F K_U01)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: demonstruje postawę zrozumienia dla specyfiki schorzeń i obrażeń narządu ruch (K_K01)
K2: wykazuje wrażliwość na cierpienie pacjenta, na jego troskę o własne zdrowie, na ból i niedogodności podczas badania ortopedycznego (K_K03; K_K06)
K3: ma zdolności do dobrego kontaktu z chorym w kwestii przekazania najważniejszych informacji dotyczącej schorzenia lub obrażenia narządu ruchu, używając fachowej terminologii. (K_K04; K_K05)
K4: akceptuje konieczność szczególnej staranności podczas leczenia pacjentów ortopedyczno-urazowych w przyszłej pracy zawodowej (K_K01; K_K07; K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena formująca zaliczenie końcowe z przedmiotu Ortopedia jest średnią ważoną z następujących ocen:
A. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Liczba punktów - 0-4pkt. ; > 50%; K1 – K6;
B. Egzamin praktyczny z badania ortopedycznego. Liczba punktów - 0-20pkt.; > 60%; W3-W4; U1 - U4;
C. Kolokwium końcowe u asystenta. Liczba punktów - 0-16pkt.; >60%; W1 - W8; U1 - U8
D. Egzamin pisemny testowy w module: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie zajęć z Ortopedii (punkty A, B i C) oraz wszystkich pozostałych przedmiotów w module. Maks. liczba punktów - 60pkt; >60%; W1 – W6; U1 - U8
Średnia ważona jest obliczona wg równania:
Ocena końcowa = (A+B+C+3*D)/2,2
Zaliczenie >60% .
Uzyskany procent oceny formującej zaliczenie z Ortopedii będzie podstawą do wyliczenia wspólnej oceny za cały moduł, opisanej w regulaminie dotyczącym Modułu Choroby Narządu Ruchu
Wpływ na ocenę za aktywność będzie miało:
-omówienie zagadnienia klinicznego
-oraz postawa studenta wobec nałożonych obowiązków w trakcie trwania całości bloku zajęć z ortopedii.
Do zaliczenia zajęć konieczne jest zdobycie min. 60pkt.
Literatura
Podstawowa:
1. Tadeusz Szymon Gaździk „Ortopedia i traumatologia” PZWL Warszawa 1998, 2002, 2005
Uzupełniająca:
1. Wiktora Degi Ortopedia i rehabilitacja pod red. Witolda Marciniaka, Andrzeja Szulca. Wyd. 1: Wydaw. Lekarskie PZWL, W-wa 2003
2. U.Heim, J.Baltensweiler „Kompendium traumatologii”: Kompedia współczesnej medycyny- pod redakcją: F. Largiader, O. Wicki, A.Sturm- Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 1995
3. Opatrunki unieruchamiające w ortopedii i traumatologii” pod red. Artura Dziaka Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 1995
4. Krzysztof Okłot "Traumatologia Wieku Rozwojowego" Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 1999r.
5. Cambell Ortopedia Operacyjna; S. Terry Canale and James Beaty, Mosby, Philadelphia, 2013, Wydanie polskie pod redakcją D. Kusza, MediPage, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: