7.5. Urologia i andrologia
1600-LekM4CNMURO-NJ
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób urologicznych i andrologicznych.
Seminaria mają na celu zdobycie oraz utrwalenie wiedzy na temat planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób urologicznych i andrologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, kamicy układu moczowego oraz schorzeń onkologicznych w urologii i andrologii.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 28 godzin (2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych)
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w seminariach praktycznych (opisy przypadków): 8 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
55 godzin, co odpowiada 2,20 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 28 godzin (2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych)
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w seminariach praktycznych (opisy przypadków): 8 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+2=12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada
3 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z urologii): 14 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu urologii): 5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z urologii): 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godziny, co odpowiada
1,56 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 10+2=12 godzin
(0,48 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach i seminariach praktycznych oraz konsultacjach: 41 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
41 godzin, co odpowiada 1,64 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego oraz nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, nowotworów kory i rdzenia nadnerczy, jąder oraz prącia (E K_W07).
W2: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób gruczołu krokowego w szczególności raka oraz łagodnego rozrostu gruczołu krokowego oraz zaburzeń erekcji z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów (E K_W07).
W3: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i
zasadowicy; (E K_W07).
W4: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji urologicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii (F K_W01).
W5: Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04).
W6: Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne (F K_W05).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych (E K_U16).
U2: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny ich
odchyleń w chorobach urologicznych (E K_U24).
U3: Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu (F K_U23).
U4: Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów ( diagnostycznych oraz terapeutycznych) (F K_U24).
U5: Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów (F K_U24).
U6: Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii i urologii z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii, litotrypsji) (F K_U24).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03).
K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07).
K3: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).
Metody dydaktyczne
Seminaria:
● dyskusja dydaktyczna
Seminaria praktyczne:
● analiza przypadków
● analiza i interpretacja wyników
Ćwiczenia:
● pokaz z instruktażem
● ćwiczenia przedmiotowe
● metody symulacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia i andrologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
● Zaliczenie końcowe na ocenę: (W1-W6, U1-U6 )
Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest zdanie zaliczenia końcowego w formie testu (uzyskanie przynajmniej 56 % punktów)
Uzyskane punkty przelicza się na oceny:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Procent punktów Ocena
● Przedłużona obserwacja (metoda oceny 0-10pkt; >60%)(K1-K3)
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywną ocenę z zaliczenia końcowego oraz pozytywnej oceny otrzymanej w czasie przedłużonej obserwacji studenta/ki, które są warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
● "Urologia - ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów" red. T. Drewa, K. Juszczak. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I.
● „Urologia” – podręcznik dla studentów pod red. A. Borkowskiego, PZWL 2008.
Literatura uzupełniająca:
● „Urologia dziecięca” – pod red. T. Krzeskiego, PZWL 1985.
● „Urologia” M.T. MacFarlane – wyd. polskie pod red. M. Kazonia, U & P 1997.
● „Diagnostyka różnicowa w urologii” – pod red. J. Thuroff. PZWL 1998.
● „Urologia” t.1,2,3. Pod redakcją J. Zielińskiego i J. Leńko, PZWL 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: