7.7. Medycyna regeneracyjna dróg moczowych
1600-LekM4CNMREG-NJ
Seminaria z przedmiotu medycyna regeneracja dróg moczowych pozwolą na przybliżenie definicji inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej w urologii. Omówione zostaną możliwości regeneracji elementów układu moczowego za pomocą technik hodowli in vitro. Typy komórek oraz materiały odpowiednie do regeneracji tych struktur również zostaną omówione. Na ćwiczeniach z przedmiotu omówione zostaną szczegółowo możliwości regeneracji poszczególnych elementów układu moczowego. Przedstawione zostaną dotychczasowe próby regeneracji pęcherza moczowego, cewki moczowej, nerki oraz leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu. Szczególny nacisk położono na omówienie badań klinicznych, jednakże badania eksperymentalne również zostaną przeanalizowane. Celem przedmiotu jest ocena możliwości wykorzystania metod inżynierii tkankowej w urologii klinicznej jak również poznanie ograniczeń tych metod
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 4 godziny
- udział w seminariach: 2 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,23 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 4 godziny
- udział w seminariach: 2 godziny
- konsultacje: 0,5 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada
0,33 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej w urologii): 1 godzina
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej w urologii): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 1,5 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,23 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
(0,08 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- sporządzanie raportów: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
4,5 godzin, co odpowiada 0,15 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna typy komórek wykorzystywane w regeneracji
dróg układu moczowego (B.W19)
W2: Posiada wiedzę na temat zastosowania terapii
komórkowych w leczeniu dróg układu moczowego
(B.W19); (C.W42).
W3: Odtwarza wiedzę na temat zastosowania wytworzonych
in vitro tkanek i narządów w leczeniu dróg układu moczowego
(B.W19); (C.W42).
W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych in
vitro i in vivo z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny
regeneracyjnej służących rozwojowi urologii
(B.W19).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Korzysta z baz badań klinicznych (B.U11).
U2: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny
deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie medycyny
regeneracyjnej (B.U11).
U3: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz
wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (B.U11).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby
stałego dokształcania się (K.K1).
K2: Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się
(K.K8).
K3: Posiada świadomość potrzeby współpracy z
przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony
zdrowia zwłaszcza kierunku biotechnologia medyczna
(K.K.7).
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• projektowanie i analiza badań naukowych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna regeneracyjna powinien/a posiadać wiedzę z zakresu histologii oraz urologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Realizacja zadania: prezentacja ustna, multimedialna (0 – 40 pkt.) W1-W4; U1-U3
Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0 – 40 pkt. >60%).
Dyskusja dydaktyczna (0 – 20 pkt.) W1-W4
Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0 – 20 pkt. >60%).
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do testu końcowego
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.
2. Principles of Regenerative Medicine. 3rd edition. Podręcznik. red. A Atala. Academic Press, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: