7.4. Nefrologia
1600-LekM4CNMNEF-J
Opis przedmiotu:
Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii.
Tematy seminariów:
1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej
2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki
3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek
4. Niedokrwistość nerkopochodna
5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu
6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania
7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego
8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe
9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek
10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek
11. Nefrotoksyczność leków
12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza)
13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej
14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia)
15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia)
16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej
17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka
18. Kamica układu moczowego
19. Ostre uszkodzenie nerek
20. Dializa otrzewnowa
21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie
22. Nefropatie śródmiąższowe
23. Nefropatia cukrzycowa
24. Przewlekła choroba nerek (PChN)
25. Hemodializa
26. Dostęp naczyniowy w hemodializie
27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN
28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki
Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia:
1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek.
2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek.
3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym.
4.Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą lub dializą otrzewnową.
5. Pacjent z zakażeniem układu moczowego.
6. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym.
7. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.
W cyklu 2022/23:
Tematy seminariów: 1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej 2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki 3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek 4. Niedokrwistość nerkopochodna 5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu 6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania 7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego 8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe 9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek 10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek 11. Nefrotoksyczność leków 12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza) 13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej 14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia) 15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia) 16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej 17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka 18. Kamica układu moczowego 19. Ostre uszkodzenie nerek 20. Dializa otrzewnowa 21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie 22. Nefropatie śródmiąższowe 23. Nefropatia cukrzycowa 24. Przewlekła choroba nerek (PChN) 25. Hemodializa 26. Dostęp naczyniowy w hemodializie 27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN 28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach z wykorzystanie technik kształcenia na odległość: 28
- udział w ćwiczeniach: 14
- konsultacje 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43,5 godziny, co odpowiada 1,74 punktom ECTS (43,5/25)
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w seminariach: 28
- udział w ćwiczeniach: 14 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 21 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 69,5 godziny, co odpowiada 2,78 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 8 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 7 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 1 godzina
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu transplantologii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 21,5 godziny, co odpowiada
0,86 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 26+ 1 = 27 godziny, co odpowiada 1,08 punktu ECTS (27/25)
5. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym – udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS (14/25)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Wymienia przyczyny najczęstszych zespołów w nefrologii i nadciśnieniu tętniczym (E.W1)
W2. Wyjaśnia patogenezę i symptomatologię chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W7)
W3. Wyjaśnia przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7)
W4. Wymienia metody diagnostyczne stosowane w diagnostyce chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W40)
W5. Planuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu moczowego, nadciśnieniu tętniczym oraz zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Potrafi przeprowadzić wywiad chorobowy pacjenta z chorobami układu moczowego, nadciśnieniem tętniczym (E.U1)
U2. Potrafi przeprowadzić celowane badanie fizykalne pacjenta z chorobami dróg moczowych i nadciśnieniem tętniczym (E.U3)
U3. Potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.U12)
U4. Potrafi rozpoznawać i leczyć stany zagrożenia życia w przebiegu ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek, zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.U14)
U5. Potrafi zaplanować badania diagnostyczne (w tym biopsję nerki) oraz leczenie i postępowanie profilaktyczne w najczęstszych chorobach układu moczowego i nadciśnieniu tętniczym (E.U16)
U6. Potrafi podać wskazania do dializy (E.U16)
U7. Potrafi dostosować dawki leków w zależności od filtracji kłębuszkowej u osób z chorobami układu moczowego (E.U17)
U8: Potrafi wykonać nieinwazyjny pomiar ciśnienia krwi (E.U29)
U9. Potrafi napisać opis przypadku pacjenta z chorobą nefrologiczną (E.U38)
U10. Potrafi interpretować zmiany w EKG w przebiegu hiperkaliemii (E.U14)
U11. Potrafi ocenić bilans płynów u pacjenta z ostrą lub przewlekłą niewydolnością nerek i zespołem nerczycowym (E.U3)
U12. Potrafi opisać skutki uboczne głównych grup leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia tętniczego oraz interakcje między nimi (E.U17)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Zna zasady pracy w zespole (D.W18)
K2. Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych (D.U13)
K3. Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie własnych kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym (D.U16)
Metody dydaktyczne
Seminarium:
- prezentacja
- dyskusja problemowa
- sesja pytań i odpowiedzi
Ćwiczenia:
- studium przypadku
- obserwacja
- pokaz z instruktarzem badania podmiotowego i przedmiotowego
- przypadek symulowany
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i patomorfologii nerek i dróg moczowych.
Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzania wywiadu i badania przedmiotowego.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe w formie testowej (0–15 punktów; ≥60%): W1, W2, W3, W4, U3, U4, U6, U7, U9, U11, U12.
<9 pkt - NIEZALICZONE 9 pkt i więcej - ZALICZONE
Przedłużona obserwacja w czasie ćwiczeń (0-1 punktów; gdzie 0 pkt – niezaliczone, a 1 pkt – zaliczone): W1, U1, U2, U5, U8, U10, K1, K2, K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: