4.4. Broń biologiczna 1600-LekM4CHZBBL-NJ
Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu wszechstronnie ujętych aspektów medycznych i biotechnologicznych broni biologicznej. Zostaną przedstawione zasadnicze aspekty związane z charakterystyką i produkowaniem broni biologicznej i jej uwarunkowaniami oraz formułowaniem hipotez klinicznych, pojawiających się podczas działania efektów stosowania tej broni. Przedmiotem wykładu są rodzaje i cechy broni biologicznej (koszty produkcji, skuteczność, wykrywalność), klasyfikacje i rodzaje potencjalnych patogenów replikowalnych i niereplikowanych (patogeny o różnych stopniach zjadliwości i śmiertelności); laseczka wąglika, pałeczka dżumy, pałeczka tularemii, Salmonella, wirusowe gorączki krwotoczne, wirus ospy prawdziwej, rycyna, botulina, metody stosowania broni biologicznej (bomby lotnicze i pociski artyleryjskie, pakiety, aerozol, kontaminacja, inna działalność dywersyjna, rozpoznawanie ataków bronią biologiczną (pojawienia się dymu, mgły, kurzu po przelocie samolotu, wybuchów "cichych" bomb, występowania wielu zgonów i zachorowań o podobnych objawach, a nieznanej etiologii, masowego pomoru zwierząt gospodarskich, ciężkiego przebiegu chorób, słabej odpowiedzi lub braku odpowiedzi na rutynowe leczenie, wystąpienia chorób niezwykle rzadkich lub całkowicie eradykowanych, wystąpienia chorób o nietypowych cechach lub u szczepionej populacji (co wskazuje na modyfikacje genetyczne), wykrywanie i potencjalne znaczenie broni biologicznej w aspekcie medycznym, konwencje o zakazie używania i aspekty historyczne, problemy współczesne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań – W1-W3, U1-U2, K1-K3.
1) Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań: W1-W3, U1-U2, K1-K3.
2) Zaliczenie końcowe w formie testu: W1-W3, U1-U2, K1-K3.
Próg zdawalności: ≥60% zaliczone, <60% niezaliczone
3) Przedłużona obserwacja – metoda weryfikacyjna w ramach realizacji Modułu (skala 0-10; >60%).
Student(ka) jest zobowiązany do uczestnictwa we wszystkich wykładach, co jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia w ramach modułu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kępka P. 2009. Bioterroryzm. Polska wobec użycia broni biologicznej. Wyd. Difin, Warszawa.
2. Zieliński K., Brocki M., Janiak M., Wiśniewski A. 2010. Patologia obrażeń i schorzeń wywołanych współczesną bronią w działaniach wojennych i terrorystycznych. Wyd. MON, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Spiers E.M. 2021. Agents of War. History of Chemical and Biological Weapons. 2nd Exp. Ed. Reaktion Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: