Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej
1600-LekM3WYBOBR-J
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej.
Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej.
W cyklu 2020/21:
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej. Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej.
|
W cyklu 2021/22:
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 h
- konsultacje: 1 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
17 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach i ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada
1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 4 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada
0,56 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 3 + 1 = 4 godziny
(0,14 punktu ECTS)
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
-opracowanie wskazanej literatury (w tym zaliczenie praktyczne): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 godzin, co odpowiada 0,35 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej
W2: Zna możliwości nowoczesnej telemedycyny jako narzędzia wspierającego praktykę radiologiczną (B.W28)
W3: Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,
2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych,
3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10)
W4: Znane są studentowi regulacje prawne dotyczące tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza (G.W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi oceniać szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosować się do zasad ochrony radiologicznej (B.U2)
U2: Wie jak prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K.K1)
K2: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym
miejscu (K.K4)
K3: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonywania
samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K7)
Metody dydaktyczne
Seminaria
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- analiza przypadków
Ćwiczenia
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia praktyczne
- analiza przypadków
- drzewo decyzyjne
- samodzielna obsługa aparatury
- metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- tekst programowany
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający naukę przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu fizyki w zakresie szkoły średniej oraz anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w trakcie studiów. Student ma wiedzę na temat podstawowego oprogramowania, metod transmisji danych na odległość.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminaria i ćwiczenia
Kolokwium ustne (0-16 pkt;> 60%): K1 - W4, U1-U2.
Test praktyczny (0 - 16 pkt;> 60%): W1-W4, U1-U2.
Test końcowy (0 - 30 punktów;> 60%): W1 - W4,
U1-U2.
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Materiały z ćwiczeń
Literatura uzupełniająca:
1. Materiały z ćwiczeń
W cyklu 2020/21:
Literatura podstawowa: 1.Materiały z ćwiczeń Literatura uzupełniająca: 1. Materiały z ćwiczeń
|
W cyklu 2021/22:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: