1.1. Propedeutyka chorób wewnętrznych
1600-LekM3PMKWEW4-J
Zajęcia prowadzone są w formie seminarium, ćwiczeń i wykładów z wykorzystaniem e-learningu.
Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych. Podczas zajęć z studenci są zaznajamiani z procesem podejmowania decyzji w praktyce klinicznej. Studenci są nauczani: jak prawidłowo zebrać wywiad, jak wprawnie przeprowadzić badanie przedmiotowe, kiedy zastosować określone badanie diagnostyczne i jak krytycznie ocenić jego wartość, aby połączeniu z danymi uzyskanymi z wywiadu i badania przedmiotowego ustalić prawidłowe rozpoznanie. Podczas zajęć wnikliwie dyskutowane są objawy i odchylenia w badaniu fizykalnym, z uwzględnieniem rozpoznania różnicowego, typowe dla najczęstszych chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego, dokrewnego i krwiotwórczego.
Tematyka seminariów obejmuje teoretyczne podstawy badania przedmiotowego.
Tematyka wykładów w formie e-learningu obejmuje zagadnienia z zakresu symptomatologii i diagnostyki różnicowej objawów chorobowych.
Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego.
W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają praktyczną wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Studenci jako obserwatorzy uczestniczą w podejmowaniu decyzji klinicznych. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- e-learning: 10 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
73 godzin, co odpowiada 2,9 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- wykłady w formie e-learningu: 10 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do seminariów i wykładów w formie e-learningu (w tym czytanie wskazanej literatury): 15
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 25 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 123 godzin, co odpowiada
4,8 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 30 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 20 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 40 godzin
- e-learning (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 10 godzin
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 102 godzin, co odpowiada
4 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 10 + 1 = 11 godzin
(0,4 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym: zakres normy i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29).
W2: Zna związek pomiędzy czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B K_W30)
W3: Zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza (B K_W33)
W4: Wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C K_W33)
W5: Zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E K_U01)
U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03)
U3: Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07)
U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14)
U5: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29)
U6: Zakłada wkłucie obwodowe (F K_U05)
U7: Potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt (F K_U06)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K5: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• wykład konwersatoryjny
• wykład problemowy
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• dyskusja dydaktyczna
• metody symulacyjne
E-learning:
• wykład informacyjny
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość nauk podstawowych w zakresie objętym dotychczas zrealizowanym programem studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny (0 – 16 punktów; > 75%): U1 – U7
Zaliczenie końcowe (0 – 40 punktów; >56%): W1 – W5,
U3, U4, U6.
< 23 niezaliczone
>=23 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Badanie kliniczne Macleod. Red. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier Urban & Partner, 2010.
2. Interna Szczeklika. Red. Gajewski P., Szczeklik A. Medycyna Praktyczna, aktualne wydanie.
Literatura uzupełniająca:
1. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych. Red. Kokot F. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007.
2. Diagnostyka internistyczna. Tatoń J. Czech A. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005.
3. Badanie kliniczne. Epstein O., Perkin G.D., de Bono D.P., Cookson J. Wydanie polskie pod redakcją Sikorski M., Sikorska A. Czelej, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: