1.8. Propedeutyka stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej
1600-LekM3PMKSTO-J
Wykład rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
- udział w wykładach: 4 godzin
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
- udział w wykładach: 4 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń i wykładów (w tym czytanie wskazanej
literatury): 9 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godziny, co odpowiada
0,6 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz
opracowań naukowych z zakresu chirurgii Szczękowo-twarzowej): 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej): 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
F.W3. student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania w zakresie stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej;
Efekty uczenia się - umiejętności
E.U16. student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
F.U2. umie posługiwać się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 student potrafi korzystać z obiektywnych źródeł informacji
K_K02 zna odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
K_K04 potrafi kierować się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu
K_K09 jest świadomy propagowania zachowań prozdrowotnych
Metody dydaktyczne
1. Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
2. Wykłady: wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014.
2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013.
3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011.
4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: