1.2. Techniki radiologii
1600-LekM3PMKRAD-J
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych.
W cyklu 2020/21:
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- konsultacje: 7godziny
- przygotowanie do egzaminu – 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- - udział w wykładach: 10 godzin
- - przygotowanie: 8 godzin
- - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- - konsultacje związane z przygotowaniem do zajęć: 1 godz
- - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 4 godziny
- Łączny nakład pracy studenta wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo-naukowe: 3 godz
- udział w wykładach i ćwiczeniach (w tym metodyka badań, wyniki badań i opracowania radiologiczne): 2 godz
- przygotowanie do zaliczenia (w tym studia naukowe z zakresu radiologii): 1 godz
- konsultacje obejmujące badania naukowe z zakresu radiologii 2 godz
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 3 godziny
- Czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacja uwzględniająca opracowania naukowe z zakresu radiologii 1 godz
- konsultacje naukowo-badawcze: 5 godz
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do udziału w procesie oceny wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- - udział w wykładach: 10 godzin, - konsultacje radiologiczne: 15 godz Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
6. Bilans obciążenia pracą studenta poświęcony na nabywanie kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Edukacja afektywna poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do wykładów: 10 godzin, - przygotowanie do zaliczenia: 8 godz. Łączny czas pracy studenta potrzebny do nabycia kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 0,7 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wykorzystując metody obrazowania diagnostycznego rozpoznaje i przeprowadza diagnostykę różnicową przyczyn wstrząsu (C.W.29).
W2: Zna postacie kliniczne najczęstszych schorzeń poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych i wodno-elektrolitowych, hormonalnych i kwasowo-zasadowych (C.W.34).
W3: Student komunikuje się z pacjentem werbalnie i niewerbalnie. Prowadzi właściwą transakcję i ufa (DW.6).
W4: Zastosuj podstawy medycyny opartej na faktach (D.W.23).
W5: Zna warunki środowiskowe i epidemiologiczne najczęściej występujących chorób (E.W.1)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wywiady z dorosłymi pacjentami (E.U1).
U2: Student potrafi ocenić stan ogólny, stan świadomości i świadomości pacjenta (E.U.7)
U3: Student umie ocenić i opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E.U13).
U4: Przy pomocy technik radiologicznych ocenia stany bezpośredniego zagrożenia życia (E.U.14).
U5: Ocenia wyniki testów i rozróżnia nieprawidłowe wyniki (EU.24).
U6: Potrafi badać sutki, węzły chłonne, tarczycę i jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha (F.U8).
U7: Przeprowadza akcje ratownicze i udziela pierwszej pomocy, USG SZYBKO, TK-trauma (FU10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: Ma świadomość swoich ograniczeń. Nawyk ciągłego szkolenia. (K.K1)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymywać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K.K3
K3: Kieruje się dobrem pacjenta. K.K4
K4: Okazuje szacunek pacjentowi. Akceptuje światopogląd i różnice kulturowe. (K.K5)
K5: Ma nawyk i umiejętności ustawicznego dokształcania K.K8.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (> 75%): W1 – W5, U1- U7.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1-U7.
Kolokwium końcowe (>60%): W1–W6,
U1-U7.
<60% niezaliczone
>/60 % ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K5
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
W cyklu 2020/21:
Literatura podstawowa: 1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014. 2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. 3.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: