1.6. Propedeutyka neurologii, neurochirurgii i narządów zmysłów
1600-LekM3PMKNEU-J
NEUROLOGIA
Seminaria:
1. Wstęp do neurologii
- neuroanatomia i neurofizjologia
2. Zespoły neurologiczne
- uklad ruchowy- zespół piramidowy i wiotki
- układ koordynacyjny- zespół móżdzkowy, parkinsonowski, pląsawiczy, atetoza, balizm
- zespół opuszkowy i rzekomoopuszkowy
- uszkodzenie rdzenia- zespół poprzecznej przerwy rdzenia, zespół połowiczej przerwy rdzenia, zespół wewnątrzrdzeniowy, zespół ogona konskiego, zespół stożka
- zaburzenia chodu
Cwiczenia zapoznają studentów z techniką badania neurologicznego, jego interpretacją, ustalaniem rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego w układzie nerwowym
OKULISTYKA
Tematy seminariów:
1. Podstawowe aspekty chorób aparatu ochronnego oka.
2. Podstawowe aspekty urazów narządu wzroku.
Tematy ćwiczeń:
1. Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych.
2. Opanowanie techniki badania w lampie szczelinowej :
3. Ocena zaburzeń ruchomości gałek ocznych.
4. Badanie egzoftalmometrem, próba Schirmera.
5. Udzielanie pierwszej pomocy w urazach mechanicznych, chemicznych i fizycznych oka (w tym odwracanie powiek i usuwanie ciał obcych z worka spojówkowego oraz rogówki).
Całkowity nakład pracy studenta
udział w ćwiczeniach 16 godzin
udzial w seminariach 8 godzin (2 godziny-e-seminarium)
6 godzin- Neurologia
6 godzin- Neurochirurgia
6 godzin- Okulistyka
6 godzin- Otolaryngologia
Przygotowanie do ćwiczeń z każdej części 1 godzina
Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu 8,5 godziny
Łacznie; 36,5- 1,46 ECTS, w tym e-seminarium otolaryngologia-(0,08 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
NEUROLOGIA
W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E K_W13)
OKULISTYKA
W1: wymienia przyczyny, objawy okulistyczne, metody diagnostyczne oraz sposób postępowania leczniczego w chorobach powiek, spojówek i oczodołu(F K_W11)
W2: opisuje okulistyczne powikłania chorób narządu wzroku i ich wpływ na narządy przyległe oraz sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W3: opisuje objawy okulistyczne w chorobach ogólnoustrojowych dotyczących powiek, spojówek i oczodołu oraz możliwe sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W4: przedstawia listę objawów w diagnostyce różnicowej w schorzeniach okulistycznych aparatu ochronnego oka oraz oczodołu (F K_W11)
W5: wylicza i rozróżnia objawy okulistyczne wynikające z urazów narządu wzroku (F K_W11)
W6: wylicza oraz uzasadnia zasady leczenia chirurgicznego w urazach narządu wzroku (F K_W11)
Efekty uczenia się - umiejętności
NEUROLOGIA
U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E K_U07)
U2 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F K_U21)
OKULISTYKA
U1: potrafi rozpoznać i zinterpretować objawy okulistyczne podczas badania przedmiotowego aparatu ochronnego oka i oczodołu oraz zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06)
U2: potrafi rozpoznać i zinterpretować powikłania okulistyczne i ich wpływ na narządy przyległe w związku z chorobami aparatu ochronnego oka i urazami podczas badania przedmiotowego oraz zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06) U3: potrafi zinterpretować objawy okulistyczne w aspekcie choroby Gravesa – Basedowa i zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06)
U4: potrafi zinterpretować obraz kliniczny i ustalić rozpoznanie na podstawie badania okulistycznego (F K_U19, E K_U06)
U5: potrafi zaproponować leczenie zachowawcze oraz chirurgiczne w przypadkach urazu narządu wzroku (F K_U19)
U6: potrafi rozpoznać pilne stany okulistyczne, pokierować w odpowiednim trybie do specjalisty oraz udzielić wstępnej , natychmiastowej pomocy w przypadków urazów oka (F K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K4 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)
K5 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
K6 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07)
K7 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
Metody dydaktyczne
- metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego,, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta
- metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna
- metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia,
- metody eksponujące: film, prezentacja Power Point online synchroniczna MS TEAMS
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
NEUROLOGIA
Podstawowa znajomość anatomii i fizjologii ukladu nerwowego
OKULISTYKA
Znajomość:
- anatomii narządu wzroku
- fizjologii narządu wzroku
- podstaw farmakologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie skladające się z 24 pytań (6 pytań zkazdej składowej)
testowych- 5 odpowiedzi, jedna prawidłowa, zaliczenie od 60%
Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów.
liczba punktów – odsetek liczby zadań-->ocena
>90% bdb
86-90% db+
81-86% db
76-80 dst+
60-75% dst
<60% ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
NEUROLOGIA
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay
2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny –
pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r.
3. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r.
OKULISTYKA
Podstawowa:
Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca):
1. Urazy oka. F. Kuhn, Red. pol. Z. Zagórski, Czelej, wyd.1, 2011.
2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: