2.3. Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej
1600-LekM3PLHRAT-J
Seminaria i ćwiczenia ukierunkowane są na naukę kliniczną w zakresie podstawowym w obszarze rozpoznawania różnicowego stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań obejmujących procedury medycyny ratunkowej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych)
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia końcowego w ramach modułu (egzamin): 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
14 godzin, co odpowiada 0,63 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych)
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 =
7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 24 godziny, co odpowiada
0,8 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 2 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada
0,43 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w seminariach: 6 godzin (0,2 punktu ECTS)
Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne - sprawdzian): 6 godzin
- udział w seminariach w postaci warsztatów dydaktycznych: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
11 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje zasady funkcjonowania procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.W39, F.W10) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W2: Charakteryzuje system wdrażania diagnostyki w stanach zagrożenia zdrowotnego (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W3: Określa zasady podejmowania specjalistycznych procedur z zakresu medycyny ratunkowej (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykonuje podstawowe techniki zabiegów medycznych w obszarze procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.U29) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych.
U2: Właściwie diagnozuje pacjenta w odniesieniu do wybranych stanów zagrożenia zdrowotnego (E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U12) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.
U3: Wykazuje się podstawowymi umiejętnościami z zakresu systemu organizacyjnego medycyny ratunkowej (E.U32, E.U38) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za jakość klinicznej opieki medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.
Metody dydaktyczne
Seminarium:
• dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• studium przypadku z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• warsztaty dydaktyczne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• uczenie wspomagane systemami informatycznymi
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu podstaw nauk klinicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (> 70%): W1 – W3, U2
Sprawdzian praktyczny w warunkach symulacyjnych (system punktacji 0-1, uznanie wykonanej procedury w przypadku właściwej realizacji podjętych działań): W1, U1 – U3
Egzamin w ramach moduł (> 60%): W1 – W3, U2
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo
-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna
- podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.
2. Kokot Franciszek: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015.
lub
Sosada Krystyn: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: