6.3. Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne
1600-LekM3CYWPSY-NJ
Seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy w zakresie, czym jest zdrowie psychiczne, a zaburzenia psychiczne; jaka jest klasyfikacja zaburzeń psychicznych i częstość ich występowania. Ponadto, seminaria mają dostarczyć wiedzy w jaki sposób należy prawidłowo przeprowadzić wywiad z pacjentem celem postawienia diagnozy, w jaki sposób zróżnicować poszczególne zaburzenia psychiczne i zaburzenia organiczne. Dostarczyć wiedzy w zakresie farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz psychoterapii.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych i farmakologicznego ich leczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,32 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- napisanie sprawozdania z ćwiczeń: 1 godzina
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń 2 godziny
- czytanie literatury 2 godziny
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 2 + 2= 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 11 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 8,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1 godzina
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii):
0,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu psychiatrii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22,5 godziny, co odpowiada
0,9 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne) 2+2 = 4 godziny (0,3 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 18+2=20 godzin
- udział w seminarium (praktyczne): 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych (E K_W15)
W2: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W3: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:
a) schizofrenii,
b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,
c) zaburzeniach lękowych
d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem alkoholu, leków i substancji psychoaktywnych (E K_W17)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3; rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E K_U15)
U4: planuje postępowanie diagnostyczne terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16)
U5: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U6: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
U7: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)
U8: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)
U9: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03).
K2: kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K_K05)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadku
• debata panelowa
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z psychologii i podstaw komunikacji.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminarium:
Kolokwium pisemne: (0-30 pkt; ≥60%): W1-W2; U5
Przedłużona obserwacja (>60%): K1, K2,K3
Ćwiczenia:
Sprawdzian praktyczny - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): W3; U1-U4; U6-U9
Przedłużona obserwacja (>60%): K1, K2,K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki ze sprawdzianu praktycznego z ćwiczeń i z kolokwium pisemnego z seminarium.
Uzyskanie zaliczenia przedmiotu (≥60%) jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z modułu: Wybrane choroby cywilizacyjne.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.
Literatura uzupełniająca:
1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: