6.6. Ekologia w walce z chorobami cywilizacyjnymi 1600-LekM3CYWEKO-J
Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami zastosowania i wykorzystania metod ekologicznych i biotechnologicznych w walce z chorobami cywilizacyjnymi i zróżnicowanymi formami działalności antropogenicznej. Studenci zaznajamiają się ze znaczeniem i praktycznym stosowaniem metod, procesów i praw ekologicznych i biotechnologicznych i ich znaczeniem w medycynie, rolnictwie, przemyśle, ochronie środowiska, w celu zapobiegania rozwojowi chorób cywilizacyjnych (odśrodowiskowych). Podczas zajęć są wykorzystywane aspekty związane z uwarunkowaniami chorób cywilizacyjnych i pokazane wybrane przykłady zastosowania metod związanych ze zdrowiem człowieka:
oczyszczalnie ścieków, oczyszczalnie wody, zakłady utylizacji odpadów, zakłady przetwórstwa paszowego, agrocenozy (agroekosystemy), fermy i stawy hodowlane, odkrywki i kopalnie węgla, huty metali i niemetali, rafinerie, zakłady produkcyjne, technologie ochrony atmosfery, chemiczno-fizyczna i biologiczna eliminacja fosforu, usuwanie substancji biogennych w oczyszczalniach komunalnych, uzdatnianie ścieków tłuszczowo-białkowych z przemysłu, oczyszczalnie glebowo-roślinne, unieszkodliwianie odpadów organicznych, przemysłowych, niebezpiecznych, znaczenie bioremediacji i biorekultywacji, biotechnologiczne usuwanie efektów eksploatacji surowców ropopochodnych, produkcja żywności, kosmetyków, leków i środków farmakologicznych, zwłaszcza biologicznych, biotechnologiczne zwalczanie pasożytów i ich identyfikacja w środowisku, medyczne i środowiskowe aspekty inwazji pasożytów u człowieka, terapie somatyczne i genowe.
Ponadto przedmiot ma na celu przekazanie studentom wiedzy teoretycznej z zakresu wszechstronnie ujętych aspektów ekologicznych, medycznych, ekofizjologicznych i biotechnologicznych zdrowia, w kontakcie z czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi środowiska (WHO):
Ekologia populacji, biocenoz i ekosystemów w aspekcie zdrowia człowieka. Sprawność układów ekologicznych. Gospodarka energią i materią. Medyczne i ekofizjologiczne aspekty reakcji biogeochemicznych. Niebezpieczne związki organiczne. Antropogeniczne przekształcenia biogeochemiczne. Efekty zanieczyszczenia wód i powietrza atmosferycznego. Skażenie radioaktywne. Środowiskowe uwarunkowania kondycji organizmu. Efekty gromadzenia odpadów. Hałas. Wibracje. Efekty promieniowania. Oddziaływanie mykotoksyn i dioksyn. Palenie tytoniu. Czynniki mutagenne i kancerogenne. Pestycydy. Nawozy sztuczne. Jony metali toksycznych. Stres. Nałogi. Problemy wody pitnej. Zakaźne choroby odśrodowiskowe. Biologiczne metody zwalczania tzw. szkodników. Choroby dziedziczne. Uwarunkowania genetyczne. Zastosowanie metod biotechnologicznych w medycynie i ekologii człowieka. Ekotoksykologia zawodowa. Alergie. Uszkodzenia tkanek wskutek zmian środowiskowych. Toksyny płynów ustrojowych. Wpływ czynników stresowych na przebieg torów metabolicznych. Strategie adaptacji metabolicznych człowieka wobec czynników fizykochemicznych środowiska. Mechanizmy obronne antyoksydacyjne enzymatyczne i nieenzymatyczne. Białka stresowe. Monooksygenazy, cytochromy, fosfatazy. Znaczenie lipoperoksydacji. Utlenianie kwasów tłuszczowych. Efektywność układu immunologicznego w obronie organizmu. Granice możliwości obrony wobec środowiskowych czynników stresogennych.
Przebieg chorób cywilizacyjnych w zależności od uwarunkowań środowiskowych. Wykrywanie i znaczenie przyczyn chorób cywilizacyjnych w aspekcie medycznym. Kierunki ekologii, ekotoksykologii i ochrony środowiska wobec zdrowia człowieka. Wykorzystanie procesów ekofizjologicznych i biotechnologii w regulacji stanów fizjologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań – W01-W04, U01-U04, K01-K04.
Zaliczenie końcowe na ocenę – W01-W04, U01-U04.
Próg zdawalności: .
Procent punktów Ocena
92≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<92 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
Student(ka) jest zobowiązany(a) do uczestnictwa we wszystkich seminariach i ćwiczeniach, co jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu w ramach modułu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenie zdrowia człowieka – nowe wyzwania. PWN, Warszawa.
- Klimiuk E., Łebkowska M. 2009. Biotechnologia w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer H.K., Schafer-Korting M. 2018. Farmakologia i toksykologia. Wyd. Med. Urban & Partner, Wrocław.
- Prandota J. 2010. Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: