1.4. Terapia genowa. Wstęp do immunoterapii
1600-LekM22TGEN-J
Wykłady (6 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących terapii genowej i immunoterapii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu technik leczenia in vivo oraz ex vivo, wektorów wirusowych i plazmidów, jako narzędzi terapii genowej; wykorzystania ludzkich komórek w inżynierii genetycznej; zapoznanie się z technikami wykorzystującymi oligonukleotydy antysensowe, siRNA oraz aptamery w terapii genowej, poznanie genów modyfikowanych przez terapię genową - przykłady i konkretne choroby. Dodatkowo wykłady obejmują przedstawienie przykładowych badań klinicznych wykorzystujących techniki terapii genowej w leczeniu chorób onkologicznych i układu krążenia.
Ćwiczenia (9 godzin) poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu dobrania i zastosowania technik terapii genowej. Studenci poznają zasady prowadzenia hodowli ustalonych i pierwotnych ludzkich linii komórkowych; zasady interferencji RNA oraz przeprowadzą transfekcję wybranych nowotworowych linii komórkowych z użyciem sekwencji siRNA wyciszających docelowe onkogeny, a także dokonają oceny wydajności wyciszenia ekspresji docelowego onkogenu z użyciem technik immunofluorescencyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 9 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzone zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 9 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,75 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 0,5 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 3,5 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 1 godzina
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godziny, co odpowiada 0,46 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
(0,1 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje mechanizmy oporności komórek nowotworowych i próby przeciwdziałania tym zjawiskom za pomocą terapii genowej i (C K_W11).
W2: Wyjaśnia mechanizmy działania szczepionek przeciwnowotworowych oraz podstawy przeprogramowania limfocytów T tak, aby stały się narzędziem immunoterapii genowej raka (C K_W11).
W3: Określa definicje, techniki, podstawowe narzędzia i wskazania terapii genowej (C K_W41).
W4: Wymienia leki skonstruowane dzięki terapii genowej i immunoterapii (C K_W41).
W5: Przedstawia wady, zalety i zagrożenia terapii genowej (C K_W41).
W6: Wyjaśnia mechanizm wzajemnego oddziaływania genów, mających związek z rozwojem nowotworów i zaburzeniami cyklu komórkowego (C K_W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zastosować techniki immunoterapii i terapii genowej do wytłumaczenia działania szczepionek p/nowotworowych (C K_U8).
U2: potrafi zaplanować i wykonać podstawowe czynności hodowli komórkowej oraz przygotować i wykonać transfekcję komórek technikami niewirusowymi (B K_U14).
U3: potrafi zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski dotyczące skuteczności techniki transfekcyjnej stosowanej w terapii genowej (B K_U14).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: wykazuje nawyk samokształcenia uczestnicząc w doświadczeniach laboratoryjnych (K_K08)
K2: wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- punktowana
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu „Terapia genowa. Wstęp do immunoterapii” powinien/na posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach biologii molekularnej, biochemii oraz podstaw genetyki.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć dydaktycznych: zaliczenie ćwiczeń - warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych planem zajęciach. Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta celem oceny kompetencji społecznych (zaliczenie >50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu i przystąpienia do egzaminu końcowego w module „Nauki przedkliniczne i diagnostyka laboratoryjna” jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Nieobecności muszą być usprawiedliwione. Nieobecność na ćwiczeniach laboratoryjnych musi być odrobiona w innym terminie (po wcześniejszym uzgodnieniu).
Zaliczenie przedmiotu:
Sprawdzian ustny (0 – 10 punktów; >50%): W1-W6, U3, K1
<5 niezaliczone; 5 ZALICZONE
Aktywność na ćwiczeniach: W3, W5, W6, U1-U3, K2
<17 niezaliczone 17 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Giacca M: Gene Therapy. Springer-Verlag Italia, Mediolan 2010
2. Walther W, Stein US: Gene Therapy of Cancer. Methods and Protocols. Second Edition, Berlin Germany 2009
3. Szala S: Terapia genowa, PWN, Warszawa 2003.Patofizjologia nowotworów. W: Patofizjologia. Podręcznik dla studentów. Pod red. Maślińskiego, PZWL, Warszawa 2009)
4. Stokłosowa S: Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa 2004
5. Materiały pomocnicze do zajęć z genoterapii (dostępne w Zakładzie Genoterapii)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: