12.5. Komunikacja medyczna
1600-LekM22PAZKMD-J
Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
15 h
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie;
W1 Psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4
W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5
W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6
W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10
W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1
U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3
U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 obserwacja pracy studenta
U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7
U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy:
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2
K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4
K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole
Metody dydaktyczne
Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka
Zapoznanie się z materialami dydaktycznymi i informacjami przygotowanymi na stronie internetowej jednostki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obserwacja pracy studenta
praca pisemna
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.
2. Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną pod red. A. Steciwko i J. Barańskiego. Esevier Urban&Partner. Wrocław, 2012.
3. Medycyna narracyjna. Teoria i praktyka. R. Charon, S. DasGupta, N. Hermann, C. Irvine, E. R. Marcus, E. R. Colón, D. Spencer, M. Spiegel. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: