12.6. Homo politicus - lekarz społecznik
1600-LekM22PAZHPL-J
Wykłady (5 godzin) mają za zadanie zainteresowanie studenta tematyką z pogranicza medycyny, organizacji ochrony zdrowia i socjologii. Obejmują opis zawodu lekarza jako zawodu zaufania społecznego, gdzie kompetencje i umiejętności doceniane są przez chorych i otoczenie. Podejmują kwestię podjęcia przez lekarza aktywności społecznej jako środka zapewnienia chorym maksymalnych korzyści z leczenia. Wskazują różne i nie zawsze pozytywne odmianach ambicji pozazawodowych w medycynie - dwie postaci homo politicus (lekarza społecznika i lekarza polityka). Podają przykłady wzbudzenia aktywności społecznej i politycznej lekarza. Egzemplifikują wydarzenia w przeszłości (na przykład powstanie Europejskiej Karty Działań Humanitarnych lub drogę Medicines sans Frontieres do pokojowej nagrody Nobla). Wprowadzają pojęcie medycyny humanitarnej. Zachęcają do dyskusji, próby moralnej oceny innych zachowań (naganne przypadki lekarza-homo politicus), wypracowania pierwszej własnej oceny na czas zawodowej przyszłości.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie literatury): 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem doświadczeń własnych prowadzącego oraz opracowań naukowych z zakresu socjologii zawodu lekarza): 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,2 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student rozumie pojęcie i treść społecznej roli lekarza (D_W08)
W2: Student wymienia i opisuje poza lekarskie drogi kariery w warunkach kontynuowania lub niekontynuowania zawodu (D_W01, D_W08)
W3: Student zna pojęcie medycyny humanitarnej (D_W01)
W4: Student przedstawia zalety i zagrożenia podjęcia roli „homo politicus” przez lekarza (D_W01,D_W04
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student pojmuje związek pomiędzy zawodem zaufania społecznego, jakim jest lekarz, a rolą, jaką lekarz może odgrywać w społeczności (D_U1)
U2: Student potrafi szybko odszukać kontakt z lekarskimi organizacjami tylu NGO, w tym humanitarnymi (D_U17)
U3: Student potrafi zaplanować i wybrać odpowiednie działania społeczne (dostosowane do możliwości i czasu) w społeczności (D_U1, D_U3)
U4: Student rozumie związek między warunkami społeczno-politycznymi a możliwością kontynuowania i rozwijania medycyny oraz własnych kompetencji zawodowych (D_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Podnosi potrzebę standardów etycznych w medycynie (K_K08)
K2: Potrafi postępować w przyszłej praktyce zawodowej uwzględniając standardy medycyny humanitarnej (K_K03, K_K04)
K3: Internalizuje przekonanie, że dodatkowe role społeczne może podjąć i kultywować tylko pod warunkiem spełnienia obowiązków zawodowych – względem pacjentów i kolegów (K_K10, K_K11)
Metody dydaktyczne
Wykłady (nauczanie zdalne):
- wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Bez wymagań wstępnych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie obecności studentów na wykładzie (na wszystkich 5 godzinach) połączonej z interaktywną aktywnością studenta na wykładzie.
W razie nieobecności staudent zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie lekarskie i zdać u prowadzącego wskazaną część materiału (zwykle otwarte pytanie problemowe).
Praktyki zawodowe
Literatura
Andrzej Szczeklik: Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny. Wyd. Znak 2007
Andrzej Szczeklik: Nieśmiertelność. Prometejski sen medycyny. Wyd. Znak 2012
Marek Migalski, Marek Kaczmarczyk: Homo politicus sapiens. Wyd. Sonia Draga 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: