12. Moduł: Psychospołeczne aspekty zawodu lekarza
1600-LekM22PAZ-J
Sztuka leczenia uprawiana obecnie to konglomerat rozmaitych problemów przede wszystkim natury kliniczne j (w wąskim tego słowa znaczeniu), ale również społeczno-ekonomicznej - związanych ze stosowaniem zaawansopwanych technologii medycznych, które niosą ze sobą oprócz wspomniachych dylematów klinicznych równiez problemy natury ekonomicznej - takie jak: konieczność reglamentowania drogich, a tym samych deficytowych procedur diagnostycznyczno-terapeutycznych. Medycyna, tym samym staje się elementem gry społecznej. Medycy zatem podlegają coraz większej presji społecznej, która może wpływąć na ich zdolność do zachowania integralności zawodowej, a tym samym na zdolność do uprawiania sztuki leczenia zgodnie z podstawowymi standardami etycznymi.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
- udział w wykładach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 55 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 18 godzin
-udział w ćwiczeniach z przedmiotów wchodzących w skład modułu: 14 godzin
- udział w konsultacjach: 16 godzin
-udział w kolokwiach przedmiotowych: 8 godzin
- udział w kolokwium końcowym - 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
112 godzin, co odpowiada 4,6 pkt. ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 55 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: 18 godzin
-udiał w ćwiceniach: 14 godin
- udział w konsultacjach:8 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 9 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 113 godzin, co odpowiada 4,4 pk.t ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej:
- przygotowanie do kolokwium z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 8 godzin
Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,6 ETCS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:2
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godzin
co odpowiada 0,08 punktu ETCS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny
- nie dotyczy.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów
oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 1 godzina
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1: społeczny wymiardrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci społecznych relacji) i nierówności społecnych oraz społeczno-kuzzasady i metody komunikacjii z pacjentem i jego rodziną, które służą w leczeniu przewlekłej choroby D.W5
W 4: funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza; D.W8
W5: rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia: D.w.10
W6: regulacje prawne dotyczące praw pacjenta: G.W5
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: minjimalizować konsekwencje społeczne swiązane chorobą pacjenta;D.U3
U2: angażować pacjenta w proces terapeutyczny; D.U7
U3: prekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorystnym rokowaniu; D.U8
U4: stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające' D.U 11
U5: przestrzegać worów etycznych w działaniach zawodowych; D.U13
U5: ropoznawać etyczny wymiardecyzjii medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U 14
U6: przestrzegać praw pacjenta; D.U!5
U6: wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;D.U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: umiejętność kierowania się dobrym chorego, stawiając je na pierwszym miejscu: K.K4
K2: umiejętność prestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, intymności, świadomej decyzji i do godnej śmierci);K.K6
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- metoda ćwiczeniowa
- metoda seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
wiedza humanistyczna na poziomie ponadgimnazjalnym oraz związana z przedmiotami humanistycnymi oraz społecznymi wykładanymi na I roku studów medycznych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
eseje dot. problematyki przedmiotów modułowych
ocena to średnia ważona z przedmiotów modułowych
Praktyki zawodowe
Literatura
wykazana w sylabusazh przedmiotów wchodzących w skąd modułu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: