Przedmiot nie jest aktualnie prowadzony!
Kod Erasmus: 12.1
Kod ISCED: 0912
Punkty ECTS:
brak danych
Język:
polski
Organizowany przez:
Katedra Patomorfologii Klinicznej
(dla:
Wydział Lekarski)
11. Moduł: Patologia 1600-LekM22PAT-NJ
Szczegółowe zagadnienia omawiane w ramach modułu znajdują się w sylabusach przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 45 godzin
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin (15 godzin z 30 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo)
- udział w ćwiczeniach: 78 godzin (63 godzin w trybie stacjonarnym i 15 godzin w trybie synchronicznym, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo).
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 12 godzin
- konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
18 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 186 godzin, co odpowiada 6,2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 45 godzin (w trybie synchronicznym)
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin (15 godzin z 30 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo)
- udział w ćwiczeniach: 78 godzin (63 godziny w trybie stacjonarnym i 15 godzin w trybie synchronicznym, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo).
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 12 godzin
- konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
18 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 50 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 52 + 3 = 55 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 288 godzin, co odpowiada
9,6 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 43 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 45 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 52 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii): 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 200 godzin, co odpowiada 6,67 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 52 + 3 = 55 godzin (1,83 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w wykładach: 45 godzin (1,5 punkt ECTS)
- udział w seminariach: 30 godzin (1 punkt ECTS)
- udział w zajęciach o charakterze praktycznym w aspekcie pomocniczym realizacji ćwiczeń: 15 godzin (0,5 punktu ECTS)
- udział w konsultacjach: 18 godzin (0,6 punktu ECTS)
Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 108 godzin, co odpowiada 3,6 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):
63 + 15 + 1 = 79 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
79 godzin, co odpowiada 2,63 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek, apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29, C.W47, C.W48, C.W50) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32, C.W33, C.W34, C.W45) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W7: Analizuje biologię wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24, E.W25) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U3: Formułuje wnioski co do rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania patomorfologicznego) (C.U11) - efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20). efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny realizowany w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia,
Seminaria:
• analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia,
• dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem; realizowany w warunkach stacjonarnych, synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• ćwiczenia przedmiotowe; realizowane w warunkach stacjonarnych, synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany); realizowany w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach stacjonarnych i synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
• ćwiczenia laboratoryjne realizowane w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- seminaryjna
- studium przypadku
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z modułu patologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii i wprowadzenia do patologii na poziomie drugiego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego).
Kryteria oceniania
Egzamin złożony z dwóch części:
1. Patomorfologicznej
2. Patofizjologicznej
Szczegóły dotyczące egzaminu zawarte są w sylabusach przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura znajduje się w sylabusach przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: