10.2. Parazytologia 1600-LekM22CZSPAR-J
Przedmiot „Parazytologia” koncentruje się na pasożytach o znaczeniu medycznym, które są przyczyną licznych zachorowań i mogą powodować śmierć ludzi na całym świecie. Przedmiot ten wprowadza studentów w ogólne aspekty parazytologii. W ramach przedmiotu omawiane są także podstawowe mechanizmy układu pasożyt-żywiciel, diagnostyka, patogeneza oraz epidemiologia i profilaktyka chorób pasożytniczych.
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Wykłady:
Ważne odkrycia dotyczące poznawania świata pasożytów; pierwsze definicje pasożytnictwa; polscy parazytolodzy; działy parazytologii
Typy interakcji biocenotycznych; rodzaje pasożytów i żywicieli; ewolucja układu pasożyt-żywiciel; pochodzenie złożonych cykli rozwojowych pasożytów; inwazja pasożytów i choroby inwazyjne
Budowa i rozwój pierwotniaków; pierwotniaki układu moczowo-płciowego, pokarmowego, krwi i tkanek: Trichomonas vaginalis, Entamoeba histolytica, Giardia lamblia, Balantidium coli, Trypanosoma gambiense, Plasmodium vivax, Plasmodium falciparum, Toxoplasma gondii, Naegleria fowleri, Leishmania donovani, Leishmania tropica, Trypanosoma cruzi
Budowa i rozwój płazińców; przywry i tasiemce: Fasciola hepatica, Clonorchis sinensis, Paragonimus westermani, Schistosoma haematobium, Diphyllobothrium latum, Taenia saginata, Taenia solium, Echinococcus granulosus, Hymenolepis nana, Hymenolepis diminuta
Budowa i rozwój nicieni; inwazje wybranych nicieni: Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Trichinella spiralis, Wuchereria bancrofti, Onchocerca volvulus
Budowa i rozwój stawonogów; stawonogi jako pasożyty, żywiciele, przenosiciele i rezerwuary pasożytów
Skorupiaki, owady i pajęczaki o znaczeniu alergogennym; roztocza produktów przechowywanych: rozkruszkowate (Acaridae), roztoczkowate (Glycyphagidae); roztocza kurzu domowego: Dermatophagoides pteronyssinus, Euroglyphus maynei, Dermatophagoides farinae.
Ogólne zasady badania materiału na obecność pasożytów; metody pośrednie i bezpośrednie; metody koproskopowe, badania krwi, immunologiczne; badania metodami biologii molekularnej; interpretacja wyników badań
Czynniki wpływające na rozprzestrzenienie pasożytów; parazytozy o największym rozprzestrzenieniu
Ćwiczenia:
Inwazje pierwotniaków pasożytniczych: Trichomonas vaginalis, Trichomonas hominis, Trichomonas tenax, Entamoeba histolytica, Entamoeba coli, Entamoeba gingivalis, Giardia lamblia, Balantidium coli, Trypanosoma gambiense, Plasmodium spp., Toxoplasma gondii, Naegleria fowleri, Acantamoeba castellani, Balamuthia mandrillaris, Leishmania spp., Trypanosoma cruzi - przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie.
Inwazje przywr i tasiemców: Fasciola hepatica, Clonorchis sinensis, Paragonimus westermani, Schistosoma haematobium, Schistosoma mansoni, Schistosoma japonicum, Diphyllobothrium latum, Taenia saginata, Taenia solium, Echinococcus granulosus, Echinococcus multilocularis, Hymenolepis nana, Hymenolepis diminuta, Dipylidium caninum - przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie.
Inwazje nicieni pasożytniczych: Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Trichinella spiralis, Toxocara canis, Toxocara cati, Wuchereria bancrofti, Onchocerca volvulus, Loa loa, Mansonella ozzardi, Ancylostoma duodenale, Strongyloides stercoralis, Anisakis simplex - przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie
Biologia i znaczenie w medycynie wybranych stawonogów: Sarcoptes scabiei, Ixodes ricinus, Argas reflexus, Blatella germanica, Pediculus humanus, Pthirus pubis, Cimex lectularius, Anopheles maculipennis, Culex pipiens, Musca domestica, Glossina palpalis, Pulex irritans, Tunga penetrans, Simulium ornatum.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
1. Egzamin z modułu (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach): W1, W2, W3, W4, W5, W6
Punkty uzyskane na zaliczeniu końcowym (w formie testu) przelicza się na oceny według następującej skali:
% uzyskanych punktów Ocena
95≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<95 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
2. Kolokwium wejściowe (ocena przygotowania się do prowadzonych ćwiczeń): W1, W2, W3, W4, W5, W6
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów z każdego kolokwium wejściowego.
3. Sprawozdanie bieżące (wykonane w trakcie ćwiczeń): W2, W4, W5, W6, U1
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za każde sprawozdanie bieżące.
4. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: U1.
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.
5. Obserwacja przedłużona: K1
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 50% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.
2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej. Wyd. 7, popr. i uzup. [dodr.], PZWL, Warszawa, 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej. Wyd. A.M. Bydgoszcz, 1999.
2. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej. Wyd. A.M. Bydgoszcz, 2000.
3. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej. Wyd. A.M. Bydgoszcz, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: