4. Moduł: Propedeutyka badań naukowych 1600-LekM21PBN-J
Publikowanie wyników badań naukowych to podstawowa umiejętność wymagana w dziedzinie medycyny opartej na dowodach (EBM). Celem kursu jest zaznajomienie Studentów z podstawowymi zasadami przygotowywania, publikowania i oceniania merytorycznego prac naukowych. Aby zrealizować ten cel na kolejnych seminariach uczestnicy zapoznają się z:
- zasadami prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych
- zasadami i kryteriami oceniania jakości czasopism naukowych oraz poszczególnych artykułów naukowych
- typami publikacji naukowych, kryteriami ich odróżniania od publikacji nienaukowych i klasyfikowania
- metodami sprawdzania i korygowania niewiarygodnych danych.
W celu osiągnięcia postawionych celów studenci zapoznają się zarówno z zagadnieniami natury teoretycznej jak i wykonują zadania praktyczne, z wykorzystaniem narzędzi takich jak baza danych NCBI, JCR, Index Copernicus czy Retraction Watch.
Badania naukowe są podstawą współczesnej medycyny. Ich prawidłowe projektowanie i prowadzenie to kluczowe umiejętności konieczne dla uzyskiwania wysokiej jakości danych z badań podstawowych i klinicznych. Bardzo duży nacisk kładzie się w tym kontekście na prowadzenie badań zgodnie z normami bioetycznymi, tak, aby uwzględnić potrzeby pacjentów.
Celem seminarium jest przedstawienie studentom zakresu zagadnień obejmujących projektowanie badań naukowych zgodnie z wymogami bioetyki.
Studenci zapoznawani są z klasyfikacją poszczególnych rodzajów badań podstawowych i klinicznych, zasadami doboru pacjentów do grup badanych, regulacjami bioetycznymi dotyczącymi prowadzenia badań naukowych z udziałem pacjentów oraz innymi zagadnieniami powiązanymi z tematem seminarium.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ustalane niezależnie dla przedmiotów w module
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1 i 2), C. Watała i wsp., wyd. Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2011
Literatura uzupełniająca:
2. Bioetyka. J. Różyńska i wsp. wyd. Wolter Kluwers, Kraków 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Podręcznik pisania medycznych prac naukowych. A. Nowakowski i wsp., wyd. Exemplum, Poznań 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: