1. Moduł: Fizjologia
1600-LekM21FIZJL-J
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii maja na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii wydzielania wewnętrznego, moczowego, pokarmowego oraz równowagi kwasowo-zasadowej. Student zapozna się również z gospodarką wodno – elektrolitową oraz fizjologią nerek oraz mechanizmami regulacji wewnątrznerkowej. Student zdobędzie ponadto wiedze na temat mechanizmów hemostatycznych i skutków zaburzeń hemostazy. Dowie się także o fizjologii i regulacji czynności pokarmowego.
Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Student zapozna się z mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn. Na zajęciach z fizjologii układu pokarmowego pozna działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, a także przebieg wchłaniania produktów trawienia. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 40 godzin
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 76 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 40 godzin
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury):
15 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 6 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 21 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+2=22 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 136 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 20 godzin
- udział w wykładach ((z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych): 20 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych): 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia ((z uwzględnieniem wyników
opracowań naukowych): 15 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 71 godziny, co odpowiada 2,84 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 21 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+2=22 godziny
Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 43 godziny, co odpowiada 1,72 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Opisuje mechanizmy odpowiedzialne za utrzymanie równowagi wodnej i elektrolitowej w organizmie człowieka (B K_W01).
W2:Zna mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, enzymy biorących udział w trawieniu oraz przebieg wchłaniania produktów trawienia (B K_W18).
W3:Zna konsekwencje nieprawidłowego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych i kalorycznych posiłków (B K_W19).
W4:Zna konsekwencje niedoboru i zbyt wysokiego poziomu witamin i minerałów w organizmie człowieka (B K_W20).
W5:Zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a środowiskiem zewnątrzkomórkowym (B K_W21).
W6: Wyjaśnia przebieg zjawisk elektrofizjologicznych w układzie nerwowym oraz opisuje wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych, gładkich, zna funkcje krwi (B K_W24).
W7:Zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego i powłok skórnych oraz rozumie zależności istniejące między nimi (B K_W25).
W8: Zna mechanizm działania hormonów na poziomie komórkowym, wyjaśnia mechanizmy regulujące wydzielanie hormonów oraz opisuje konsekwencje zaburzeń gospodarki hormonalnej (B K_W26.)
W9:Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn (B K_W27).
W10:Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakres wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Określa zintegrowaną odpowiedź organizmu człowieka na wysiłek fizyczny statyczny i dynamiczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi i odwodnienie, nagłą pionizację, a także przejście od stanu snu do stanu czuwania (B K_U07).
U2:Wykonuje proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy obciążeniowe, wysiłkowe), interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych (B K_U08).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu (K_K02).
K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03).
K3:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład problemowy z prezentacją multimedialną
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi na poziomie rozszerzonym oraz chemii na poziomie rozszerzonym.
Kryteria oceniania
Literatura podstawowa:
1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011
2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013
3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca:
1. Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006
2. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2011
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011
2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013
3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca:
1. Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006
2. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: