1.4. Pierwsza pomoc medyczna
1600-LekM11WNMPPM-J
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
19 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin (12 godzin – Centrum Symulacji Medycznych)
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 0,5 = 6,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada
1,2 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2,5 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 4 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 3 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada
0,64 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny
(0,36 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia
w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (F K_W7).
W2:Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (F K_W7).
W3:Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (E K_W06, F K_W7).
W4:Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (F K_W7).
W5:Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku
wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (E K_W06, F K_W7).
W6:Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego
(F K_W7).
W7:Określa zasady postępowania ratunkowego w wypadkach komunikacyjnych (F K_W7).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej
(F K_U10).
U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (F K_U10).
U3:Ocenia zagrożenie zdrowia lub życia w warunkach przedszpitalnych (F K_U10).
U4:Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (F K_U10).
U5:Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (F K_U10).
U6:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego, dodatkowo z zastosowaniem wybranego sprzętu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (F K_U10).
U7:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego
(F K_U10).
U8:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (F K_U10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K02)
K2: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K_K02)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu pierwsza pomoc medyczna powinien/na posiadać wiedzę
z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej).
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W7, U3, U4
Sprawdzian praktyczny (0 – 16 punktów; > 75%): W2, W4, W6, U1 – U8
Kolokwium końcowe (0 – 30 punktów; >56%): W1 – W6,
U3, U4, U6.
<17 niezaliczone
=> 17 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2012.
2. Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo
-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna
- podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2002.
2. Eibl – Eibesfeldt K., pod red. E. Sobolewskiej: Opatrunki, Elsevier Urban&Partner 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: