3.4. Podstawy kliniczne autoprzeszczepów
1600-LekM11KJZPKA-J
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu hematopoezy i funkcji komórek krwiotwórczych. Studentowi zostaje przedstawiona historia przeszczepiania komórek krwiotwórczych na świecie i w Polsce.
Podczas seminariów student zdobędzie wiedzę dotyczącą rodzajów przeszczepów szpiku kostnego, procedury kwalifikacyjnej, dyskwalifikacji i przygotowania biorcy do przeszczepu autologicznego komórek macierzystych. Pozna techniki transplantacji komórek hematopoetycznych, przebieg procedury przeszczepienia autologicznego komórek macierzystych, zasady monitorowania i oceny chorego po transplantacji oraz możliwe powikłania procedury. Przedstawione zostaną zasady funkcjonowania banków komórek krwiotwórczych.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z metod pobierania szpiku kostnego (trepanobiopsja, biopsja aspiracyjna szpiku kostnego, pobieranie komórek krwiotwórczych z krwi pępowinowej).
Tematy seminariów :
1. Hematopoeza.
2. Funkcje komórek hematopoetycznych.
3. Historia przeszczepienia komórek krwiotwórczych.
4. Rodzaje przeszczepów szpiku kostnego.
5. Kwalifikacja, dyskwalifikacja, przygotowanie biorcy do przeszczepu komórek macierzystych.
6. Zbieranie komórek szpiku kostnego.
7. Techniki transplantacji komórek hematopoetycznych.
8. Powikłania transplantacji komórek hematopoetycznych.
9. Monitorowanie i ocena biorcy po transplantacji komórek hematopoetycznych.
10. Bankowość komórek hematopoetycznych do przeszczepów.
Tematy ćwiczeń:
Metody pobierania szpiku kostnego (trepanobiopsja, biopsja aspiracyjna szpiku kostnego, komórki krwiotwórcze z krwi pępowinowej).
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w ćwiczeniach: 2 godziny
udział w seminariach: 10 godzin
konsultacje: 0,5 godziny
przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
13 godzin, co odpowiada 0,61 punktu ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 2 godziny
udział w seminariach: 10 godzin
konsultacje: 0,5 godziny
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 0,5 = 6,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 19 godzin, co odpowiada
0,9 punktowi ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
udział w ćwiczeniach: 2 godziny
przygotowanie do zaliczenia: 6 godziny
konsultacje: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10,5 godziny, co odpowiada
0,49 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny
(0,3 punktu ECTS)
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
udział w ćwiczeniach: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,09 punktu ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Ma zaawansowaną wiedzę na temat hematopoezy, funkcji komórek krwiotwórczych, procedury przeszczepiania komórek szpiku kostnego (A K_W04, B K_W22, B K_W23, C K_W20)
W2:Zna / posiada wiedzę na temat historii przeszczepiania komórek krwiotwórczych (B K_W23, C K_W21, E K_W01)
W3:Zna rodzaje przeszczepów szpiku kostnego, metody zbierania i bankowania komórek krwiotwórczych do transplantacji; zasady kwalifikacji, dyskwalifikacji, przygotowania biorcy do przeszczepu autologicznego komórek macierzystych (B K_W21, B K_W23, B K_W30, C K_W20, C K_W21, C K_W24, E K_W38, F K_W03, F K_W14, G K_W10)
W4:Jest zaznajomiony z pracą banku komórek macierzystych (B K_W23, E K_W38, G K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi interpretować zaburzenia hematopoezy, biologiczne podstawy przeszczepiania komórek macierzystych (A.U5, C K_U04 )
U2: Jest w stanie opisać techniki przeszczepu komórek krwiotwórczych (C K_U08, D K_U03, E K_U18)
U3: Potrafi wymienić wskazania do transplantacji hematopoetycznych komórek macierzystych (D K_U03, E K_U18, E K_U24)
U4: Potrafi analizować / definiować / demonstrować / wyjaśniać: metody zbierania komórek macierzystych (E K_U18, C K_U03)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2:Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K02)
K3:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K4:Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07)
K5:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Ćwiczenia:
pokaz z instruktażem
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu podstawy kliniczne autoprzeszczepów powinien/na posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krwiotwórczego (zakres szkoły średniej).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe (0 – 10 punktów; >56%): W1 – W4,
U1-U4.
<6 niezaliczone
≥ 6 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki wiodące :
- Jędrzejczak Wiesław Wiktor, Hemograft, Poznań, Termedia, 2017, ISBN 978-83-7988-191-8.
Podręczniki uzupełniające :
- Piotr, Szczeklik Andrzej, Interna Szczeklika 2018, Kraków, Wyd. 9, Medycyna Praktyczna, 2018, ISBN 978-83-7430-548-8.
- Leczenie nowotworów układu krwiotwórczego, pod red. Anny Dmoszyńskiej i Marii Cioch, Wyd. I, Kraków, Medycyna Pratyczna, 2016, ISBN 978-83-7430-464-1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: