Specjalność wybrana - Neurochirurgia
1600-Lek6SPO32-J
Podczas zajęć student zapoznaje się teoretyczne i oraz nabywa podstawowe umiejętności praktyczne w zakresie głównych problemów neurochirurgii i neurotraumatologii takich jak:
• Urazy czaszkowo-mózgowe, kręgosłupa i rdzenia kręgowego,
• Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego,
• Krwotok podpajęczynówkowy, leczenie zabiegowe tętniaków i innych malformacji tętniczo-żylnych,
• Zespoły bólowe i inne choroby kręgosłupa leczone w neurochirurgii,
• Elementy neurochirurgii dziecięcej, szczególnie wodogłowie,
• Unikalne metody w leczeniu operacyjnym w neurochirurgii.
Student podczas zajęć nabywa umiejętność: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z bezpośrednim zagrożeniem życia, w tym w szczególności pacjenta z zaburzeniami przytomności i ciasnotą wewnątrzczaszkową.
Student zaplanuje i zinterpretuje badania dodatkowe włącznie ze specjalistyczną diagnostykę obrazową (głownie radiologiczną), celem ustalenia diagnozy i kierunku leczenia schorzeń zwyrodnieniowych kręgosłupa, schorzeń naczyniowych i nowotworowych mózgu oraz w stanach po urazach OUN, Student nabywać będzie umiejętności wykonywania podstawowych procedur i zabiegów lekarskich związanych z tematyką neurochirurgii.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach 180 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
F.W1 – Student zna i rozumie przyczyny schorzeń, ich objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób OUN wymagających interwencji neurochirurgicznej;
F.W2 – Zna wybrane zagadnienia z neurochirurgii, w tym z neurotraumatologii;
F.W3 – Zna zasady kwalifikacji i wykonanie podstawowych zabiegów neurochirurgicznych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych;
F.W4 – Zna najczęstsze powikłania w/w procedur neurochirurgicznych;
F.W5 – Zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego;
F.W6 – Zna leczenie przeciwbólowe i przeciwbólowe oraz zasady podstawowego monitorowania stanu pacjenta w okresie przed i pooperacyjnym;
F.W7 – Zna zasady wdrażania intensywnej terapii u pacjentów neurochirurgicznych;
F.W11 – Posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykonywanych badań obrazowych, w szczególności zna:
• Symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób OUN;
• Metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych zakresu neurochirurgii;
• Wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastjących;
F.W13 – Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie:
• Obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych;
• Innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami urazów czaszkowo-mózgowych;
• Wad naczyniowych OUN;
• Guzów nowotworowych OUN;
• Chorób kręgosłupa i rdzenia;
F.W15 - Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu.
Efekty uczenia się - umiejętności
F. U3 - Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
F. U4 - Potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny;
F. U7 - Ocenia wyniki badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, w szczególności w obrębie kości czaszki i kręgosłupa;
F. U9 - Potrafi zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne;
F. U12 - Potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe;
F. U20 - Ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi;
F. U21 - Rozpoznaje objawy narastającego ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta;
K2 - Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym;
K3 - Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu;
K4 - Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się.
Metody dydaktyczne
- Dyskusja w ramach zajęć praktycznych;
- Prezentacja przypadków;
- Samodzielne dochodzenie do wiedzy;
- Analiza literatury.
- pokaz
- opis
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- projektu
- seminaryjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw neuroanatomii, fizjologii i podstaw chorób układu nerwowego w zakresie pozwalającym na samodzielną pracę, dając możliwość nawiązania dialogu podczas poznawania procesu leczenia schorzeń neurochirurgicznych.
Wiedza studenta zostanie sprawdzona poprzez pisemną bądź ustną wejściówkę z ww. zakresu materiału.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wynik z zaliczenia pisemnego (20 pytań, test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi do wyboru) oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych trakcie ćwiczeń.
Kryteria procentowe uzyskania oceny z zaliczenia testowego:
- 92 - 100% - Bdb (5,0)
- 84 - 91% - Db + (4,5)
- 76 - 83 % - Db (4,0)
- 68 - 75 % - Dst + (3,5)
- 56 - 67% - Dst (3,0)
- 0 - 55% - Ndst (2,0)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
• Ząbek M. (1999). Zarys Neurochirurgii, PZWL.
• Lindsay Kenneth W., Bone I. (2006). Neurologia i Neurochirurgia, Urban&Partner.
• Greenberg M. (2007). Handbook of Neurosurgery, Thieme.
Literatura uzupełniająca:
• Bidziński J. (1998). Neurochirurgia, PZWL.
• Schirmer M. (1998). Neurochirurgia, Urban&Partner.
• Maksymowicz W. (1999). Neurochirurgia w zarysie, PZWL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: