Specjalność wybrana - Radiologia
1600-Lek6SPO21-NJ
• Techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Organizacja pracy w Zakładzie Radiologii. Zapoznanie się ze strukturą Zakładu Radiologii i Diagnostyki Obrazowej ( przedstawienie pracowni diagnostycznych (ultrasonografii, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego) oraz pracowni zabiegowej.
• Zasady ochrony radiologicznej. Zasada ALARA. Ochrona radiologiczna indywidualna i ogólna.
• Diagnostyka ultrasonograficzna. Analiza bieżących przypadków klinicznych..
• Rentgenodiagnostyka. Analiza bieżących przypadków klinicznych.
• Tomografia komputerowa. Analiza bieżących przypadków klinicznych.
• Rezonans magnetyczny. Analiza bieżących przypadków klinicznych.
• Radiologia interwencyjna. Analiza bieżących przypadków klinicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach 180 godzin, 12 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawy stosowanych w radiologii badań obrazowych t.j. ultrasonografia, rentgenodiagnostyka, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny (B K_W08).
W2:Omawia symptomatologię radiologiczną najczęstszych chorób, uwzględniając współcześnie stosowane metody badań obrazowych (F K_W10).
W3: Potrafi zlecić wybraną metodę obrazowania w celu wykonania zabiegów leczniczych (F K_W10).
W4: Zna wskazania i przeciwwskazania do współcześnie stosowanych badań obrazowych w radiologii (F K_W10).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Zna dawki promieniowania jonizującego stosowane w podstawowych badaniach radiologicznych
(B K_U02).
U2:Stosuje zasad ochrony radiologicznej według reguły ALARA (B K_U02).
U3:Zna podstawowe metody badań obrazowych, dokonuje ich analizy wyciąga wnioski (E K_U24, FK_U07).
U4:Poszerza swoją wiedzę w trakcie diagnostyki przypadków klinicznych pacjentów (B K_U11).
U5: Wykorzystując badania radiologiczne umie poprowadzić diagnostykę różnicową najczęściej występujących stanów chorobowych. (E K_U12).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K_K03
K2:Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia K_K07
K3:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się K_K08
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
- drama
- pokaz
- wystawa
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- seminaryjna
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Ponadto student zna podstawy radiologii z przedmiotów nauczanego w trakcie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Ćwiczenia : W1, W2, W3, W4, K1,K2, K3.
Sprawdzian ustny (0-15 punktów;>/=60 %: W1-4, U1-5, K1-K3.
Przedłużona obserwacja: K1-K3.
(>60%)
% uzyskanych punktów - ocena
92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra
88 - <92 (4.5) -Ponad dobra
80 - <88 (4.0) - dobra
71 - <80 (3.5) - Dość dobra
60 - <71 (3.0) - Dostateczna
0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
• Podręcznik radiologii – William Herring, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014.
• Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal College of Radiologists
• Materiały z ćwiczeń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: