Specjalność wybrana - Psychiatria
1600-Lek6SPO18-J
Podczas kursu Student doskonali swoje umiejętności i poszerza wiedzę poprzez badanie pacjentów chorujących psychicznie hospitalizowanych w klinice oraz pacjentów leczonych w ramach poradni psychiatrycznej lub tzw. leczenia środowiskowego. Dodatkowo uczestniczy w dyżurach na izbie przyjęć doskonaląc umiejętności z zakresu postępowania z pacjentem w stanach nagłych, kryzysowych wymagających niekiedy zastosowania przymusu bezpośredniego lub związanych z koniecznością hospitalizacji pacjentów bez ich zgody, a wynikających np. z podjętej próby samobójczej. Student uczestniczy również w zabiegach elektrowstrząsów stosowanych w leczeniu pacjentów lekoopornych lub u których terapia ta jest stosowana ze względu na wskazania życiowe. Student zapoznaje się i uczestniczy w wizytach domowych u pacjentów chorujących psychicznie, a będących pacjentami tzw. leczenia środowiskowego. Poznaje specyfikę pracy lekarza psychiatry i całego zespołu jeżdżącego do pacjentów do domu. Dowiaduje się o formach pomocy i wsparcia rodzinie, opiekunów mających w swoim otoczeniu takiego pacjenta.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach 180 godzin, 12 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych, w tym podłoża biologicznego (E K_W15)
W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:
a) schizofrenii,
b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,
c) zaburzeniach odżywiania,
d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)
W5: umie zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, w tym po próbach samobójczych (E K_W18)
W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć
(E K_W19)
W7: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
W8: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)
W9: wykazuje umiejętności stosowania w praktyce lekarskiej przepisów dotyczących ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta psychiatrycznego (K_U13)
U3: poddaje ocenie stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta psychiatrycznego (E.K_U7)
U4: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych
(E K_U16)
U5: rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia u pacjentów psychiatrycznych (E.K_U14)
U6: rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E.K_U15)
U7: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U8: proponuje indywidualizację leczenia psychiatrycznego, a w przypadku nieskuteczności leczenia lub jakichkolwiek przeciwskazań proponuje inne metody leczenia (E K_U18)
U9: diagnozuje i opisuje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze (E K_U19)
U10: przeprowadza kwalifikację pacjenta do leczenia domowego, poradnianego i szpitalnego (E K_U20)
U11: poddaje ocenie stan chorego nieprzytomnego i opisuje go zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi; (K_U21)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje wysoki poziom empatii wobec pacjenta i jego problemów psychicznych (K_K03)
K2: Stosuje zasady etyczne w postępowaniu z pacjentem psychiatrycznym (K_K02)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- metody eksponujące: film
- opis
- pogadanka
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne ćwiczeń - badanie psychiatryczne na ocenę: W1-W9; U1-U11
% uzyskanych punktów - ocena
92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra
88 - <92 (4.5) -Ponad dobra
80 - <88 (4.0) - dobra
71 - <80 (3.5) - Dość dobra
60 - <71 (3.0) - Dostateczna
0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Gałecki P; Szulc A Psychiatria;Edra, Urban&Partner, 2018
Literatura uzupełniająca:
1. Bilikiewicz : Psychiatria 2009 PZWL
2. Heitzman Psychiatriia podręcznik dla studiów medycznych PZWL Warszwa 2007
3. Bilikiewicz : Psychiatria tom I -III 2000 PZWL
4. Sidney H. Kennedy, Raymond W. Lam, David J. Nutt, Michael E. Thase Depresja - leczyć skuteczniej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: