Specjalność wybrana - Choroby wewnętrzne
1600-Lek6SPO11-NJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta zainteresowanego chorobami wewnętrznymi z profilem pacjentów w Klinice Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych oraz zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w chorobach wewnętrznych.
W czasie realizacji przedmiotu student:
- uczestniczy w porannej odprawie zespołu lekarskiego
- bierze udział w wizycie u chorych hospitalizowanych w Klinice
- przeprowadza wywiad i badania przedmiotowo pacjenta
- bierze udział jako obserwator w procedurach diagnostycznych i terapeutycznych
- bierze udział w prowadzeniu dokumentacji medycznej
Całkowity nakład pracy studenta
Ćwiczenia - 180 godzin, 12 punktów ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
B.W24. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów
P7S_WG B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi
C.W33. czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne
C.W34. postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej
C.W35. poszczególne grupy środków leczniczych
C.W37. wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków
C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii
D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia
D.W17. prawa pacjenta
D.W18. zasady pracy w zespole
E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,
6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów
7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy
F.W10. problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,
2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych,
3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących
Efekty uczenia się - umiejętności
B.U10. korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi
C.U11. powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych
C.U12. analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny
C.U14. dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej
D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu
D.U12. komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia
D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych
D.U15. przestrzegać praw pacjenta
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci
E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
E.U15. rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi
E.U30. asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych:
1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
2) drenażu jamy opłucnowej,
3) nakłuciu worka osierdziowego,
4) nakłuciu jamy otrzewnowej,
5) nakłuciu lędźwiowym,
6) biopsji cienkoigłowej,
7) testach naskórkowych,
8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K02 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
K_K03 nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K04 kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu
K_K05 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
K_K06 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K_K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K08 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- studium przypadku
- obserwacja
- pokaz z instruktażem badania podmiotowego i przedmiotowego
- przypadek symulowany
- udział w procedurach medycznych stosowanych w chorobach wewnętrznych
- opis
- opowiadanie
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzenia wywiadu lekarskiego i badania fizykalnego w chorobach wewnętrznych.
Student posiada wiedzę w zakresie: kardiologii, endokrynologii i diabetologii, gastroenterologii, hematologii, alergologii i nefrologii wymaganą programem nauczania tych przedmiotów realizowanych na IV roku kierunku lekarskiego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne na ocenę:
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)
88≤…..<92 Dobry plus(4+)
80≤…..<88 Dobry(4)
71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny(2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Interna Szczeklika - wydanie najnowsze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: