Specjalność wybrana - Kardiologia
1600-Lek6SPO10-J
Celem nauczania przedmiotu – Kardiologia – specjalność wybrana – jest zapoznanie studenta w stopniu znacznie bardziej szczegółowym niż podczas nauki przedmiotu „Kardiologia” z metodami diagnostyki i terapii kardiologicznej.
Student uczestniczy w prowadzeniu pacjentów kwalifikowanych do diagnostyki i leczenia inwazyjnego oraz uczestniczy w zabiegach z zakresu kardiologii inwazyjnej, elektrofizjologii i elektroterapii arytmii i zaburzeń przewodzenia, w badaniach wykonywanych w Pracowni Echokardiograficznej. Student uczestniczy również w prowadzeniu chorych leczonych zachowawczo na Oddziale Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego i na odcinku zachowawczym. Student uczestniczy również w cotygodniowych szkoleniach prowadzonych w Katedrze Kardiologii.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin - 12 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W01 – student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)
W02 – student zna i rozumie przyczyny i objawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)
W03 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (BK_W29; BK_W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 – student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)
U02 - student potrafi zbadać pacjenta i zinterpretować stwierdzone w badaniu przedmiotowym nieprawidłowości (EK_U03; EK_U13; EK_U14)
U03 - student potrafi wykonać samodzielnie i zinterpretować badanie EKG w podstawowym zakresie (BK_U10; EK_U29)
U04 - student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego takich jak morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)
U05 – student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)
U06: student potrafi ocenić wskazania do za stosowania kardiowersji i defibrylacji w zaburzeniach rytmu serca oraz wykonać obydwa rodzaje terapii (EKU_14; EK_U29)
U07 – student potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicowa stwierdzanych objawów (EK_U12)
U08 – student potrafi zaproponować odpowiednia terapię rozpoznanego schorzenia (CK_U14)
U09 – student potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U10 – student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)
U11- student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11
U12 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: student potrafi współpracować w grupie (DK_U11)
K02: student umie rozmawiać z pacjentem, okazuje szacunek, zachowuje tajemnicę lekarską (DK_U05; K_K03; K_K05; K_K06)
K03 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)
K04: student rozumie konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia kompetencji i umiejętności zawodowych (DK_U15)
Metody dydaktyczne
- zajęcia przy łóżku pacjenta
- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (3 godziny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego (zaliczenie przedmiotów –Anatomia i fizjologia układu sercowo-naczyniowego oraz Patologia układu sercowo-naczyniowego)
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Podstawy medycy klinicznej).
Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii .
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia – specjalność wybrana” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i przygotować opis przypadku wybranego pacjenta.
% uzyskanych punktów - ocena
92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra
88 - <92 (4.5) -Ponad dobra
80 - <88 (4.0) - dobra
71 - <80 (3.5) - Dość dobra
60 - <71 (3.0) - Dostateczna
0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.
Zalecane jest zapoznawanie się z czasopismami takimi jak „Kardiologia polska” oraz „Medycyna praktyczna” w celu studiowania przypadków klinicznych oraz zapoznawania się z aktualnymi wytycznymi postępowania w schorzeniach kardiologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: