Specjalność wybrana - Anestezjologia
1600-Lek6SPO08-NJ
Ćwiczenia mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Studenci nabywają umiejętności praktyczne wykonywane na bloku operacyjnym (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 174 + 6 = 180 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Student zna zasady gospodarki wodno-elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01)
W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02)
W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25)
W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28)
W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35)
W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06)
W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29)
W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w Anestezjologii(F K_W03)
W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04)
W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i Sali wybudzeń.(F K_W05)
W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06)
W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07)
W13 - Student zna podstawowe zasady opieki na dawcą narządów(F K_W14)
W14 - Student zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15)
W15 - Student zna algorytm postępowania w hipotermii po przyjęciu do oddziału intensywnej terapii(F K_W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14)
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14)
U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01)
U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07)
U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14)
U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16)
U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25)
U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym:
• pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29)
U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34)
U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37)
U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10)
U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11)
U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12)
U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Student posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu w warunkach bloku operacyjnego(K_K02)
K2 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04)
K3 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K_K06)
K4 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01)
K5 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08)
Metody dydaktyczne
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Ukończenie kursu podstawowego anestezjologii i intensywnej terapii na 5 roku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Kryteria oceniania
Kolokwium cząstkowe pod koniec każdego tygodnia (0-20 punktów)
Zaliczenie praktyczne (system 0-1)
Oceną końcową przedmiotu jest ustalana na podstawie sumy punktów zdobytych z poszczególnych kolokwiów
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)
88≤…..<92 Dobry plus(4+)
80≤…..<88 Dobry(4)
71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny(2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1 Podręczniki wiodące:
1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11
2 Podręczniki uzupełniające:
2.1. Wytyczne 2021 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2021
2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV
2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J.
3 Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego:
Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: