Specjalność wybrana - Neurologia
1600-Lek6SPO01-NJ
- Ćwiczenia z asystentem w Klinice Neurologi, Klinice Medycyny Ratunkowej i uczestniczenie w konsultacjach neurologicznych w jednostkach szpitala.
- Odprawy i raporty poranne u Kierownika Kliniki.
- Uczestnictwo w obchodach.
Badanie i omawianie chorych, ustalenie diagnostyki, rozpoznania i strategii leczenia.
Omawianie z asystentem róznych neurologicznych przypadków chorych.
Uczestnictwo w konsyliach lekarskich i omawianiu chorych z kierownikiem kliniki.
Uczestnictwo w konsyliach kliniczno-radiologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
180 godzin ćwiczeń
Efekty uczenia się - wiedza
W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E.W13)
W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego (E.W14)
a) stany zagrożenia życia w neurologii (zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, stan padaczkowy, przełom miasteniczny)
b) bóle głowy (samoistne i objawowe)
c) udary mózgu i krwotoki podpajęczynówkowe
d) padaczka i inne stany napadowe
e) neuroinfekcje (bakteryjne, wirusowe, gruźlica OUN, kiła, borelioza, grzybicze, zespół Guillaine-Barre, choroby prionowe)
f) choroby układu nerwowego przebiegające z otępieniem
g) choroby układu pozapiramidowego
h) choroby demielinizacyjne i choroby neuronu ruchowego
i) guzy śródczaszkowe i wewnątrzkanałowe
j) choroby obwodowego układu nerwowego i mięśni (rwy, neuralgie, zespoły wielonerwowe, miopatie, miotonie, miastenia)
W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F.W15)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E K_U07)
U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego ( C K_U11)
U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28)
U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F K_U21)
U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F K_U22)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)
K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)
K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07)
Metody dydaktyczne
- metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta
- metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna
- pogadanka
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii, elementów badania neurologicznego i jednostek chorobowych z zakresu zajęć z Neurologii IV roku.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność i wiedza studenta jest oceniona indywidualnie przez asystenta n podstawie poniższej tabeli:
% uzyskanych punktów - ocena
92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra
88 - <92 (4.5) -Ponad dobra
80 - <88 (4.0) - dobra
71 - <80 (3.5) - Dość dobra
60 - <71 (3.0) - Dostateczna
0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022.
2.Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś
Edra Urban & Partner 2022
3.Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Liberski P, Kozubski W. Wyd. 2, PZWL, 2016r.
4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017.
5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018
6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj.
Edra Urban & Partner 2015
7. AHA/ASA 2021 Guideline for the Prevention of Stroke in Patients With Stroke and Transient Ischemic Attack. Kleindorfer D.O. et al. Stroke. 2021;52:e364–e467.
8. AHA/ASA 2018 Guidelines for the Early Management of Patients
With Acute Ischemic Stroke. Powers W.J. et al. Stroke. 2018;49:e46–e99.
9. European Stroke Organisation (ESO) guidelines on intravenous thrombolysis
for acute ischaemic stroke. Berge E., et al. European Stroke Journal
2021, Vol. 6(1) I–LXII.
10. Wytyczne postępowania w udarze mózgu Sekcji Chorób Naczyniowych Mózgu PTN. Polski Przegląd Neurologiczny. Supl. A, tom 15, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: