Specjalność wybrana - Pediatria
1600-Lek6SP42-J
Celem praktycznego nauczania klinicznego z zakresu pediatrii jest: uzupełnienie wiadomości o organizacji kliniki / oddziału dziecięcego i powiązaniach organizacyjnych kliniki / oddziału z lecznictwem otwartym, zapoznanie się z zasadami oceny stanu dziecka i jego psychofizycznego rozwoju, zapoznanie się z pielęgnacją niemowlęcia, poznanie zasad żywienia zdrowego i chorego dziecka, doskonalenie umiejętności badania fizykalnego dziecka, pogłębianie umiejętności właściwego rozpoznania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, poznanie zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich i zapoznanie się z zasadami prowadzenia dokumentacji medycznej, ocena stopnia nawodnienia niemowlęcia z ustaleniem wskazań do leczenia nawadniającego (ilość i skład płynu infuzyjnego), poznanie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w oddziale pediatrycznym oraz metod zapobiegania zakażeniom szpitalnym, uczestniczenie w konsultacjach specjalistycznych.
Miejsce prowadzenia zajęć:
- Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii, w tym:
- - Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii
- - Oddział Transplantacji Szpiku Kostnego dla Dzieci
- - Poradnia Onkologiczna i Hematologiczna dla Dzieci
- - Poradnia Immunologiczna
- - Poradnia Fakomatoz
- - Poradnia Pulmonologiczna
- - Poradnia Transplantacji Szpiku Kostnego dla Dzieci
- Pediatryczna Izba Przyjęć
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- konsultacje: 30 godzin
- zaliczenie z przedmiotu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 212 godzin, co odpowiada 8,21 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (opracowanie przypadków klinicznych, przegląd piśmiennictwa, przygotowanie dyskusji): 90 godzin
- konsultacje: 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 310 godzin, co odpowiada
12 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godziny, co odpowiada 0,39 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 180 godzin, co odpowiada 6,97 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wiąże czynniki genetyczne z występowaniem chorób wieku dziecięcego (E K_W01)
W2: przedstawia zasady nowoczesnej diagnostyki chorób dzieci (E K_W03)
W3: opisuje aktualne standardy leczenia najczęstszych chorób dzieci (E K_W03)
W4: wylicza szczepienia ochronne zgodnie z aktualnym kalendarzem szczepień (E K_W02)
W5: zna zasady postępowania w przypadku użycia przemocy wobec dziecka (D K_U09)
W6: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia wraz z prawidłowym sposobem postępowania lekarza pediatry (E K_W06)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem z utrudnionym kontaktem oraz rodzicami w sytuacji stresowej (E K_U02)
U2: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową dzieci przyjmowanych do szpitala bez jasnego rozpoznania (E K_U12)
U3: potrafi rozpoznać objawy spożycia alkoholu i przyjmowania środków psychoaktywnych i narkotyków (K_U15)
U4: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych we wszystkich najczęstszych schorzeniach dzieci (E K_U24)
U5: potrafi oceniać wyniki układu krzepnięcia u pacjentów z hemofilią i innymi zaburzeniami krzepnięcia (E K_U24)
U6: potrafi opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta ciężko chorego (E K_U13)
U7: potrafi prawidłowo ocenić stan pacjenta i rozpoznać stan bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14)
U8: potrafi rozpoznać objawy użycia przemocy wobec dziecka (G K_U05)
U9: potrafi zaproponować właściwe postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16)
U10: potrafi zakwalifikować pacjenta do przyjęcia do szpitala (E K_U20)
U11: potrafi przeprowadzić badanie kwalifikujące do szczepień i uzasadnić dyskwalifikację ze szczepień (K_U27)
U12: potrafi zastosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego), zwłaszcza u pacjentów z chorobami jelita grubego, zaburzeniami wchłaniania oraz z zapaleniem błony śluzowej przewodu pokarmowego (E K_U25)
U13: potrafi pobierać materiał do badań laboratoryjnych od pacjenta pediatrycznego (E K_U28)
U14: potrafi wykonać procedury i zabiegi: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29)
U15: potrafi opisać przebieg procedur i zabiegów lekarskich: przetaczania preparatów krwi i krwiopochodnych, testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych (E K_U30)
U16: potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne dla prowadzonych pacjentów pediatrycznych (E K_U32)
U17: potrafi dokumentować stan pacjenta i prowadzone leczenie (E K_U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: przestrzega tajemnicy lekarskiej przy opracowaniu dokumentacji medycznej i kontakcie z otoczeniem pacjenta (K_K06)
K2: potrafi z szacunkiem i rzeczowo współpracować z konsultantami i pracownikami szpitala podczas prowadzenia pacjenta (K_K07)
K3: posiada nawyk i umiejętności poszukiwania informacji na temat prowadzonego pacjenta (K_K08)
Metody dydaktyczne
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- dyskusja kliniczna
- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia.
Student powinien potrafić samodzielnie nawiązać kontakt z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicami, przeprowadzić wywiad i badanie przedmiotowe w sposób odpowiedni do wieku pacjenta.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny (>60%): U1-U17
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
- A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014
- A. Obuchowicz: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2016
- H. Szajewska, J. Pietrzyk: ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010
Literatura uzupełniająca:
- A. Oblacińska: ABC bilansów zdrowia dziecka, Medycyna Praktyczna 2017
- Pediatria; Will Carroll, Tom Lissauer; Edra Urban & Partner 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: