Specjalność wybrana - Medycyna rodzinna 1600-Lek6SP40-J
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami dróg oddechowych, chorobami układu krążenia, chorobami układu ruchu, cukrzycą, zaburzeniami gospodarki lipidowej), zasadom komunikacji lekarz-pacjent, zasadom wypełniania druków medycznych (recepty, skierowania, wnioski, itp.).
Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem lekarza specjalisty przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. Uczą się zasad prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasad wystawiania recept.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie >60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie i terminie wskazanym przez prowadzącego.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1-W4, U1-U8;
Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K4;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz obowiązującej literatury dla danego cyklu w zakładce "Literatura".
W cyklu 2022/23:
Podręcznik wiodący: Podręczniki uzupełniające: |
W cyklu 2023/24:
Podręcznik wiodący: Podręczniki uzupełniające: Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) - Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) - Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne. |
W cyklu 2024/25:
Podręcznik wiodący: Podręczniki uzupełniające: Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) - Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) - Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: