Specjalność wybrana - Endokrynologia
1600-Lek6SP30-NJ
Celem nauczania praktycznego w zakresie endokrynologii jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki Endokrynologii i Diabetologii oraz powiązaniu organizacyjnym Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w ćwiczeniach: 90 godzin
konsultacje: 2 godziny
przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
93 godzin, co odpowiada 5,2 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
konsultacje: 2 godziny
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 22 godziny
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1,0= 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada
6,8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 90 godzin
przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 3 godziny
konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 104 godziny, co odpowiada
5,9 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia: 5 + 1,0 = 6 godzin
(0,34 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
udział w ćwiczeniach: 90 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
90 godzin, co odpowiada 5,6 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne
najczęstszych chorób (E K_W01).
W2: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań)
a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego;
c) chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki,
f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów;
g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej
h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego,
i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych:
stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń
gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy (E K_W07).
W3: Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach
pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, nabytym niedoborze odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E K_W32).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
(E K_U01).
U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03).
U3: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta
(E K_U13).
U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
(E K_U14).
U5: Rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych
używek (E K_U15).
U6: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i
profilaktyczne (E K_U16).
U7: Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego
(E K_U20).
U8: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje
przyczyny odchyleń (E K_U24).
U9: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi
lekarskie, w tym:
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi
(E K_U29).
U10: Asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i
zabiegów lekarskich:
a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
b) drenażu jamy opłucnowej,
c) nakłuciu worka osierdziowego,
d) nakłuciu jamy otrzewnowej,
e) nakłuciu lędźwiowym,
f) biopsji cienkoigłowej,
g) testach naskórkowych,
h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych,
oraz interpretuje ich wyniki (E K_U30).
U11: Planuje konsultacje specjalistyczne (E K_U32).
U12: Monitoruje stan chorego zatrutego substancjami
chemicznymi lub lekami (E K_U34).
U13: Rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon
(E K_U37).
U14: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta
(E K_U38).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04).
K2: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05).
K3: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej
decyzji, do godnej śmierci (K_K06).
Metody dydaktyczne
praca pod nadzorem opiekuna
udział w pracy zespołu
udział w szkoleniach organizowanych w Klinice
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Studenci powinni być zaznajomieni z anatomią i fizjologią układu hormonalnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny (0-20 punktów; ≥60%): W2, W3, U1-U14.
Sprawdzian ustny (0-20 punktów; ≥60%): W1-W3, U6, U8.
Odsetek liczby punktów:
>90%- bdb; 86-90%- db+; 81-86%- db; 76-80%- dst+; 60-75%- dst; <60% ndst.
Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1-K3.
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Literatura
1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie)
2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie)
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: