Specjalność wybrana - Patomorfologia
1600-Lek6SP28-J
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa).
W cyklu 2023/24:
Przedmiot Patomorfologia - specjalność wybrana ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej w wymiarze praktycznym, we współpracy klinicznej. Ćwiczenia mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję w kontekście klinicznym na tematy poruszone na wcześniejszych latach studiów na przedmiotach wprowadzenie do patologii, patomorfologia i patologia (narządowa).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin.
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 89 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 270 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin.
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 89 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 61 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 29 + 1 = 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 360 godzin, co odpowiada
12 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 180 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 61 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 89 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 360 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 29 + 1 = 30 godzin (1 punkt ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
nie dotyczy
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):
180 + 1 = 181 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
181 godzin, co odpowiada 6,04 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek, apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29, C.W47, C.W48, C.W50)
W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19)
W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32, C.W33, C.W34, C.W45) oraz w warunkach stacjonarnych
W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1)
W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23)
W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34)
W7: Analizuje biologię wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24, E.W25)
W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26)
W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11)
W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7)
W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9)
U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8)
U3: Formułuje wnioski co do rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania patomorfologicznego) (C.U11)
U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20).
U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12)
U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01)
K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02)
K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem; realizowany w warunkach stacjonarnych,
• ćwiczenia przedmiotowe; realizowane w warunkach stacjonarnych,
• metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany);
• dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach stacjonarnych
• ćwiczenia laboratoryjne realizowane w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- laboratoryjna
- doświadczeń
- okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Do realizacji przedmiotu Specjalność wybrana – Patomorfologia, niezbędne jest posiadanie wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, histologii, embriologii, biologii i fizjologii komórki, biochemii, wprowadzenia do patomorfologii, patomorfologii i patologii szczegółowej narządowej na poziomie czwartego roku studiów na kierunku lekarskim (zgodnie z programem studiów).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium ( 0 - 40 punktów), złożone z dwóch części:
1. Teoretycznej (0-20 punktów): W1 – W10
2. Praktycznej (0-20 punktów): W3, U1-U5
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K6
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium (na poziomie przynajmniej 60%,).
Praktyki zawodowe
Literatura
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10)
2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV
Literatura uzupełniająca:
1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych).
3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003.
4. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: https://cmumk.cancercenter.ai/app/f643c19e-3d40-42a7-a9c7-4e34ba8b0177
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas
|
W cyklu 2024/25:
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: https://cmumk.cancercenter.ai/app/f643c19e-3d40-42a7-a9c7-4e34ba8b0177
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: