Specjalność wybrana - Psychiatria 1600-Lek6SP22-NJ
Ćwiczenia ukierunkowane są na doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy poprzez badanie pacjentów chorujących psychicznie hospitalizowanych w klinice oraz pacjentów leczonych w ramach poradni psychiatrycznej lub tzw. leczenia środowiskowego. Dodatkowo student uczestniczy w dyżurach na izbie przyjęć doskonaląc umiejętności z zakresu postępowania z pacjentem w stanach nagłych, kryzysowych wymagających niekiedy zastosowania przymusu bezpośredniego lub związanych z koniecznością hospitalizacji pacjentów bez ich zgody, a wynikających np. z podjętej próby samobójczej. Student uczestniczy również w zabiegach elektrowstrząsów stosowanych w leczeniu pacjentów lekoopornych lub u których terapia ta jest stosowana ze względu na wskazania życiowe. Student zapoznaje się i uczestniczy w wizytach domowych u pacjentów chorujących psychicznie, a będących pacjentami tzw. leczenia środowiskowego. Poznaje specyfikę pracy lekarza psychiatry i całego zespołu jeżdżącego do pacjentów do domu. Dowiaduje się o formach pomocy i wsparcia rodzinie, opiekunów mających w swoim otoczeniu takiego pacjenta.
W cyklu 2024/25:
Ćwiczenia ukierunkowane są na doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy poprzez badanie pacjentów chorujących psychicznie hospitalizowanych w klinice oraz pacjentów leczonych w ramach poradni psychiatrycznej lub tzw. leczenia środowiskowego. Dodatkowo student uczestniczy w dyżurach na izbie przyjęć doskonaląc umiejętności z zakresu postępowania z pacjentem w stanach nagłych, kryzysowych wymagających niekiedy zastosowania przymusu bezpośredniego lub związanych z koniecznością hospitalizacji pacjentów bez ich zgody, a wynikających np. z podjętej próby samobójczej. Student uczestniczy również w zabiegach elektrowstrząsów stosowanych w leczeniu pacjentów lekoopornych lub u których terapia ta jest stosowana ze względu na wskazania życiowe. Student zapoznaje się i uczestniczy w wizytach domowych u pacjentów chorujących psychicznie, a będących pacjentami tzw. leczenia środowiskowego. Poznaje specyfikę pracy lekarza psychiatry i całego zespołu jeżdżącego do pacjentów do domu. Dowiaduje się o formach pomocy i wsparcia rodzinie, opiekunów mających w swoim otoczeniu takiego pacjenta. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8
Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r.
Literatura uzupełniająca:
1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: