Specjalność wybrana - Psychiatria
1600-Lek6SP22-NJ
Ćwiczenia ukierunkowane są na doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy poprzez badanie pacjentów chorujących psychicznie hospitalizowanych w klinice oraz pacjentów leczonych w ramach poradni psychiatrycznej lub leczenia środowiskowego. Dodatkowo student uczestniczy w dyżurach w izbie przyjęć doskonaląc umiejętności z zakresu postępowania z pacjentem w stanach nagłych, kryzysowych wymagających niekiedy zastosowania przymusu bezpośredniego lub związanych z koniecznością hospitalizacji pacjentów bez ich zgody, a wynikających np. z podjętej próby samobójczej. Student uczestniczy również w zabiegach elektrowstrząsów stosowanych w leczeniu pacjentów lekoopornych lub u których terapia ta jest stosowana ze względu na wskazania życiowe. Student zapoznaje się i uczestniczy w wizytach domowych u pacjentów chorujących psychicznie, a będących pacjentami jednostki leczenia środowiskowego. Poznaje specyfikę pracy lekarza psychiatry i całego zespołu jeżdżącego do pacjentów do domu. Dowiaduje się o formach pomocy i wsparcia rodzinie, opiekunów mających w swoim otoczeniu takiego pacjenta.
|
W cyklu 2024/25:
Ćwiczenia ukierunkowane są na doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy poprzez badanie pacjentów chorujących psychicznie hospitalizowanych w klinice oraz pacjentów leczonych w ramach poradni psychiatrycznej lub tzw. leczenia środowiskowego. Dodatkowo student uczestniczy w dyżurach na izbie przyjęć doskonaląc umiejętności z zakresu postępowania z pacjentem w stanach nagłych, kryzysowych wymagających niekiedy zastosowania przymusu bezpośredniego lub związanych z koniecznością hospitalizacji pacjentów bez ich zgody, a wynikających np. z podjętej próby samobójczej. Student uczestniczy również w zabiegach elektrowstrząsów stosowanych w leczeniu pacjentów lekoopornych lub u których terapia ta jest stosowana ze względu na wskazania życiowe. Student zapoznaje się i uczestniczy w wizytach domowych u pacjentów chorujących psychicznie, a będących pacjentami tzw. leczenia środowiskowego. Poznaje specyfikę pracy lekarza psychiatry i całego zespołu jeżdżącego do pacjentów do domu. Dowiaduje się o formach pomocy i wsparcia rodzinie, opiekunów mających w swoim otoczeniu takiego pacjenta.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 6 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
186 godziny, co odpowiada 7,44 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin (w warunkach klinicznych oraz w warunkach symulowanych)
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 94 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 6 =
26 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada
12 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa H):
- udział w ćwiczeniach – 18 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 10%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
nie dotyczy
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.25)
U2: potrafi zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.26)
U3: przeprowadza wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (H.U.27)
U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.28)
U5: wykonuje pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.29)
U6: potrafi przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta (H.U.30)
U7: uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR (H.U.31)
U8: potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta i ocenić jego stan psychiczny (H.U.32)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązuje i potrafi utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02)
K3 pamięta o przestrzeganiu tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta: (K_K03)
K4: podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04)
K5: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K6: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06)
K7: wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)
K8: akceptuje przyjmowanie odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (w warunkach klinicznych i symulacji medycznej)
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów: Psychiatria na V roku (egzamin) i Psychiatria na VI roku (zaliczenie praktyczne na ocenę).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń na ocenę - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8
Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8
Szczegółowy opis zawarty jest w regulaminie przedmiotu.
Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu uwarunkowane jest obecnością i aktywnym uczestnictwem w każdym dniu zajęciowym, oraz uzyskaniem pozytywnej oceny ze sprawdzianu praktycznego w ostatnim dniu bloku zajęciowego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P. Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023.
Literatura uzupełniająca:
1. Dudek D. Psychiatria. Kompendium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2024.
2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Warszawa 2017
|
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017
|
W cyklu 2025/26:
Literatura obowiązkowa: 1. P. Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023. Literatura uzupełniająca: 1. Dudek D. Psychiatria. Kompendium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2024. 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: