Specjalność wybrana - Kardiologia
1600-Lek6SP17-J
W czasie 6 tygodni ćwiczeń student przez 2 tygodnie zapoznaje się z pracą i uczestniczy w procesach diagnostyczno-terapeutycznych w Pracowni Kardiologii Inwazyjnej, 1 tydzień w Pracowni Elektrofizjologii i Elektroterapii, 1 tydzień w Pracowni echokardiograficznej, 1 tydzień na Intensywnym Nadzorze Kardiologicznym i 1 tydzień na odcinku zachowawczym. Student uczestniczy w cotygodniowych szkoleniach odbywających się w Katedrze Kardiologii, w czasie których prezentowane są najnowsze wytyczne dotyczące rozpoznawania i leczenia schorzeń kardiologicznych, oraz prezentowane są wyniki badań prowadzonych w Klinice.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Udział w seminariach – 0
Konsultacje – 10 godzin
Zaliczenie - 2 godziny
Suma godzin – 192 godzin – 7,68 punkta ECTS
2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Udział w seminariach – 0
Konsultacje – 10 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń – 90 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin
Zaliczenie – 2 godziny
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 300 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 – Student wykonuje i interpretuje wyniki badań w nieskomplikowanych przypadkach (ekg spoczynkowe i wysiłkowe, badanie echokardiograficzne, badanie ekg metodą Holtera, wynik koronarografii) (H.U14; H.U15)
U02. Student samodzielnie, ale pod okiem asystenta, wykonuje badanie ekg i kwalifikuje pacjenta do takich zabiegów jak kardiowersja i defibrylacja oraz potrafi je wykonać (H.U14, H.U15)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01. student posiada umiejętność nawiązywania kontaktu z różnymi pacjentami i ich rodzinami, potrafi w sposób zrozumiały dla pacjenta i rodziny przekazywać informacje niezbędne w procesie diagnostycznym i terapeutycznym; w swoich działaniach kieruje się dobrem pacjenta, wykazuje odpowiednią postawę etyczną (K_K01; K_K02; K_K03)
K02. student potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05.)
K03. student rozumie konieczność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07.)
K04. student postępuje zgodnie z zasadami koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09.)
Metody dydaktyczne
A. Ćwiczenia przy łóżku chorego;
B. Zajęcia w Pracowniach:
1.Kardiologii Inwazyjnej – uczestniczy w zabiegach koronarografii, koronaroplastyki, w zabiegach stosowanych w chorobach strukturalnych serca).
2. Pracownia Elektrofizjologii i elektroterapii – uczestniczy w badaniach i zabiegach z zakresu elektroterapii (badania elektrofizjologiczne, implantacja kardiostymulatorów, kardiowerterów-defibrylatorów);
3. Pracownia Echokardiograficzna – student uczestniczy w badaniach echokardiograficznych
C. Zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (3 godziny) – ćwiczenia na symulatorach wysokiej wierności na podstawie scenariuszy klinicznych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego.
Znajomość materiału objętego zakresem egzaminu z chorób wewnętrznych i farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia – specjalność wybrana” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i przygotować opis przypadku wybranego pacjenta.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.
Zalecane jest zapoznawanie się z czasopismami takimi jak „Kardiologia polska” oraz „Medycyna praktyczna” w celu studiowania przypadków klinicznych oraz zapoznawania się z aktualnymi wytycznymi postępowania w schorzeniach kardiologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: